Livsmestring i selvrealiseringens tid

Publisert: 17.01.2020

Vellykket medlemskveld på Herredshuset med Mattias Øhra. Rundt 80 medlemmer fikk mat for både mage og hjerne på Utdanningsforbundet Ullensakers arrangement.

Kvelden ble innledet med hjortegryte, Crème Brûlée, kaffe og småltalk ved bordene. Med mette mager var forsamlingen klar for faglig påfyll da lokallagsleder Ole Kristian Ensrud-Skraastad presenterte kveldens foredragsholder universitetslektor ved Universitetet i Sørøst-Norge, Mattias Øra.

Mattias Øhra tok medlemmene gjennom et drøyt halvannen times foredrag med tittelen «Livsmestring i selvrealiseringens tid.» Han startet med å fortelle om det presset ungdom står i nå for på alle måter å være unike vellykkede mennesker, sammenlignet med da han vokste opp i Vestfold, da det var tilstrekkelig å være alminnelig. Han beskrev fordelene med ikke alltid å måtte være et fantastisk menneske.

Han fortsatte med å påpeke hvor viktig det er at voksne samtaler med sine barn og lærere med sine elever om kjønnsholdninger, kroppspress, dickpics, nudes og avhengighet av mobiltelefonen.  Han fortalte videre om virkninger på hjernen ved avhengighet av hyppig bruk av digitale medier .

Han påpekte at et framtidig tydelig klasseskille trolig kommer til å gå mellom dem som tar med seg det beste fra gammel teknologi og balanserer det opp mot ny teknologi, og dem som bare hviler seg på den nye. Helt spesifikt gjelder dette evnen til dybdelesing av det skrevne ord.

Et av Øhras viktigste budskap til forsamlingen var, hvor viktig det er for at et barn skal å lære og lykkes med livsmestring, at læreren prioriterer høyt å gi alle barn tilhørighet i en flokk. Barn som hungrer etter tilhørighet og anerkjennelse, fordi de mangler mat imagen, har vanskelige rammeforhold hjemme eller er marginalisert av andre grunner, er ikke klare for læring. De må møtes av en lærer som bygger ei gruppe der alle hører til, og hvor forskjeller er alminnelig og ufarliggjort. Dette vil dempe disse elevenes stress, og gjøre dem rustet til etter hvert å bli stilt læringskrav til.