Smittevern, ressurser og internkontroll

Publisert: 11.05.2020

Denne uken kommer resten av barn og unge tilbake til grunnskole og videregående opplæring. Barnehagene er allerede i gang, men med redusert åpningstid.

I Folkehelseinstituttet blir det anslått at vi kanskje må forholde oss til trusselen fra koronaviruset i lang tid framover.

I innledningen til smittevernveilederen til både barnehage og skole er det påpekt at barnehageeier og skoleeier må sikre internkontroll-rutiner i henhold til gjeldende forskrift. Her må det jobbes med tiltak som fremmer helse, trivsel, gode sosiale og miljømessige forhold samt forebygger sykdom og skade. Spesielt i forhold til koronasituasjonen har Arbeidstilsynet oppdatert sidene for internkontroll og risikoanalyse. Utdanningsforbundet Sauda vil påstå at god medvirkning og medbestemmelse på disse områdene vil være avgjørende for å forebygge smitte og utmattelse.

Mer informasjon:

• 75 prosent av styrermedlemmene i Utdanningsforbundet har i en spørreundersøkelse svart at det i liten eller ingen grad er mulig å gjennomføre smitteverntiltakene i veilederen, med vanlige åpningstider uten ekstra ressurser.
  • Mange rektorer har uttrykt at så lenge smittevernreglene opprettholdes, ser de ikke hvordan de kan ta tilbake samtlige elever ved skolene. Her er det pekt på trange ute- og innearealer samt utfordringer med bemanningen.
  • Internkontroll
  • Koronavirus: Tiltak i arbeidslivet