Lekende tilnærming til lesing og skriving

Om arrangementet

Hvor og når?
torsdag 19. sep. kl. 14:00 - 16:00

Digitalt via Zoom

Påmeldingsfrist

05.09.2024

250,- (Medlem)

500,- (Ikke-medlem)

0,- (Medlem av Pedagogstudentene - gratis)

Praktisk ansvarlig

Brit Adam
Telefon: 95966175

Faglig ansvarlig

Hege Cecilie Nicolaysen
Telefon: 48024062

Gruppepris for dette kurset:
750,- (gruppepris for medlemmer, inntil 9 personer)
1000,- (gruppepris for medlemmer, mer enn 9 personer)

I tillegg til enkeltpåmeldinger tilbyr vi nå gruppepris for medlemmer av Utdanningsforbundet. Ved gruppepåmelding skal kun en fra gruppen registrere seg som deltaker, og deretter huke av for valgte gruppestørrelse. Lenke til kurset blir da sendt ut til denne personen.

Målgruppe: lærer og ledere grunnskolen som jobber med begynneropplæring

Må barn lære seg bokstavene først for å kunne lære å lese og skrive? Forskning viser at det kan være vel så virkningsfullt å flytte fokus fra bokstavterping til språklek og tidlig skriving i begynneropplæringen.

Alle elever kan skrive den dagen de starter på skolen! De kan kanskje skrive navnet sitt eller en bokstav eller to, de kan bruke "hemmelig skrift" og etterligne voksenskrift med kruseduller og symboler. Mange av elevene har også oppdaget at denne skriften, i alle slags former, kan brukes til å kommunisere med andre.

Det er denne kunnskapen oppdagende skriving bygger videre på. Oppdagende skriving som metode går ut på å la elevene eksperimentere med skriving og selv få oppdage og utforske sammenhengen mellom lyd og bokstav, før de formelt har lært om lyder og bokstaver. Meningsfull skriving er akseleratoren til den oppdagende skrivingen.

Dette er et praksisnært kurs som vil vise hvordan en lekende og meningsfull tilnærming til begynneropplæringen legger til rette for aktive elever som får jobbe på sitt nivå, ut ifra sine forutsetninger. Og hvordan du kan bruke lek og digitale hjelpemidler til å skape kreative klasserom hvor alle har en viktig rolle å spille

Om foredragsholder:
Mari Lura Elvedahl går under navnet BokstavMari, og jobber for å skape en skole elevene husker med glede. Hun jobber som leselærer ved Sørbø Skole i Sandnes, er forfatter og har kurs over hele landet. Hun vant Gullepleprisen ved NKUL i 2023.

Vi tar forbehold om endringer i programmet og nok påmeldte. Deltakeren vil bli fakturert ved avbud etter avmeldingsfristen.