Nytt fra Pensjonistrådet i Finnmark april 2024

Her kan du lese det siste nyhetsbrevet fra pensjonistrådet i Utdanningsforbundet Finnmark.

Pensjonistrådet består av Inger Støreng, Karasjok (leder), Anne Therese Seppola, Måsøy (nestleder), rådsmedlemmer Harold Olsen, Hammerfest, Karin Vorren, Tana og Johan Daniel Hætta, Kautokeino.

Vara: Hege Foss Westaard, Alta, Kurt Schjølberg, Vadsø og Aud Rigmor Trosten, Tana.

Fylkesstyrekontakt: Leif Pedersen.

Rådet har hatt digitalt møte 9.april 2024.

Av saker som ble behandlet kan nevnes: fastsetting av saksliste til pensjonistsamlingen 3.-4.juni 2024 i Alta. Av programmet kan bl.a. nevnes at vi får besøk av Ivar Bjørklund som forteller om arbeidet i sannhets-og forsoningskommisjonen. Videre får vi digitalt innlegg fra Ellinor Tande fra Troms som sitter i det sentrale pensjonistrådet. Vi skal også diskutere pensjonistenes deltakelse i ulike fora og vår plass i organisasjonen. På kvelden spiser vi middag sammen og blir bedre kjent.

Vi er invitert til FiNotro samling i Bodø i september. Pensjonistrådet i Nordland ønsker innspill på temaer til samlingen. Forslaget vårt sendes Nordland og Troms pensjonistråd.

Aktivitetsplan for høsten med kostnadsoverslag ble også diskutert og vedtatt. Den saken sendes fylkesstyret til behandling.

På forrige møte vedtok vi at leder i pensjonistrådet skulle sende brev til lokallagene med forespørsel om pensjonistkontakter. Vi har fått svar fra 11 av 18 lokallag. Ti lokallag har oppnevnt en pensjonistkontakt. Et lokallag har gitt melding om at ingen foreløpig har sagt seg villig, men lokallagslederen har ansvaret for pensjonistene i lokallaget.

Men vi mangler ansvarspersoner i noen av lokallagsstyrene. (Sjekk vedtektene)

Det kommer snart invitasjon til pensjonistsamlingen i Alta 3.-4. juni. Husk å send invitasjonen til pensjonistkontakten/pensjonistrådslederen og be dem melde seg på!

Hilsen fylkespensjonistrådet