En tydelig samfunnsaktør

Det starte med noen bagetter, nå kan deler av lunsjen bli en bedre middag for de som ikke har tilgang på mat i samme grad som oss andre.

Det startet med Sara

Sara Sanne Opdahl, lokallagsleder i Sola, er på konferanser og møter gjennom sitt verv i Utdanningsforbundet. Flere ganger opplevde hun at det var mat igjen etter at alle hadde forsynt seg.

Du kjenner kanskje til det selv, noen må melde forfall grunnet sykdom eller andre akutte hendelser og da er det som oftest for seint å endre antallet på de som skal delta. Dette resulterer i at det blir mat til overs, god mat som hotellet ikke kan sette ut på «nytt». Men maten er god og er blitt håndtert på riktig måte. Hva gjør vi da? Da kan vi gjøre som Sara, hun valgte å kontakte Kirkens bymisjon og de kom gladelig og hentet mat som var til overs.

Clarion kom på banen

På Clarion hotell er det også mat igjen når Utdanningsforbundets medlemmer har vært på kurs eller konferanse. Sist gang Sara var tilstede valgt hun å spørre Maiken Leschbrandt, conferanse manager om hotellet hadde mer overskuddsmat som de kunne dele med Kirkens bymisjon. Leschbrandt tente umiddelbart på dette og resultatet ble en god porsjon mat til mennesker som kommer innom bymisjonen.

Dette må vi satse videre på tenkte Leschbrandt og engasjerte en av sine medarbeidere, Anders Sandum Larsen i saken. Han gjorde en research og de som tok kontakt i første omgang var Varmestuens venner. Så det som startet i det små med overskuddsmat etter våre kurs og konferanser er nå satt i system ved hotellet, slik at enda flere kan få mat som er god og næringsrik. På nåværende tidspunkt klarer hotellet å bidra med å levere mat 1 – 2 ganger i uken. Dette er solidaritet og miljøvennlig satt i system.

Nabolagsarbeid

Vi er glade for at Clarion hotell, Stavanger tok opp hansken når Sara kom med sin forespørsel. I vår samtale med hotellet kommer det tydelig frem at dette er man opptatt av og ser det som en del av WeCare kulturen i Strawberry. Den handler om hvordan de i sin vår daglige virksomhet ønsker å ta vare på mennesker og miljø, i tillegg til å ivareta lønnsomheten. En av hovedområdene er: «Lokalt samfunnsansvar i våre nabolag». Vi i Utdanningsforbundet opplever at starten som vår lokallagsleder Sara gjorde med sitt bidrag, nå får blomstre gjennom samfunnsansvaret som Clarion hotel, Stavanger har tatt med å sette dette i system og videreutvikle. Dette til det beste for miljøet og de menneskene som får ta del i maten som blir til overs.

All kan bidra litt

Vi oppfordrer og utfordrer organisasjoner og hotell til å gjøre det samme, vi er inne i dyrtid og sammen kan vi bidra til at flere får mat og bli mette hver dag.