Vellykket barnehagedag i Kvæfjord.

Publisert: 23.03.2023

Tirsdag 14. mars var det barnehagedag, og det ble behørig markert i Kvæfjord. Utdannigsforbundet Kvæfjord og Fagforbundet Kvæfjord bidro med litt økonomisk støtte. Tema for dagen var "liten og stor".

Husby barnehage inviterte ulike samarbeidende instanser til å være sammen med seg. De fikk besøk av helsesykepleier, oppvekstsjefen og en person fra barnevernet. I tillegg hadde de forespurt Saniteten i Kvæfjord om de kunne bistå med matlaging. Her smurte tre damer fra Saniteten deilige snitter av rundstykker og polarbrød med godt pålegg og grønnsaker, samt tok seg av opprydding og hjalp barna å hente seg mat fra buffeten. Sanitetsdamene spiste sammen med barna og personalet, og det var hyggelige samtaler rundt bordet.

Dette var gull verdt, for da kunne personalet konsentrere seg fullt og helt om leken, relasjoner og samspillet med barna. Det er rart å tenke på at det er små grep som skal til for at man føler seg hjulpet og  dermed klarer å ha fullt fokus på barna.

I "store-Husbyen", steppet styrer Åshild Høyden til i matlaging, sammen med en assistent. Dette var til stor hjelp for resten av personalet.

I forkant ble det kjøpt inn en ny leke til hver avdeling, noe som fenget både små og store. Det var eksempelvis stort engasjement på lego-bygging, plastelina og kafèlek på de ulike avdelingene.

Husby barnehage dokumenterte samspill og relasjoner barn-voksen, og bilder fra dagen blir hengt opp til utstilling for barn, personal og foresatte.

Personalet tenker at jobben med tematikken fra barnehagedagen ikke stopper nå. De ønsker å fortsette. På Utdanningsforbundets hjemmeside leser de at "Rammeplanen for barnehager vektlegger betydningen av et tilstedeværende personale som ser hvert enkelt barn. Der står det blant annet: «I barnehagen skal alle barn oppleve å bli sett, forstått, respektert og få den hjelp og støtte de har behov for.» Barn trenger voksne som kan se dem, lytte til dem, leke med dem og trøste ved behov.

Personalet i Husby barnhage ser at økt bemanning gir et mer tilstedeværende personale. Det er flere voksne, i form av barnehagepersonale med kompetanse, erfaring og utdanning, som kan se dem, lytte til dem, leke med dem og trøste.

På Vik Oppvekstsenter ble dagen forberedt i forkant ved å jobbe med temaet «liten og stor». Hva betyr dette for barna? Hva gjør voksne for barna? De fikk mange fine sitater fra barna og de tegnet flotte tegninger. Disse sitatene og tegningene ble hengt opp på veggene i gangen. På den måten har personalet synliggjort barnehagedagen for foreldre som leverer og henter barna.

Personalet valgte å bruke dagen sammen med barna. Det var tross alt den voksnes viktighet og støtte for barna som var i fokus for dagen. Derfor ble det en «vanlig» dag. Med litt økonomisk støtte fra Utdannigsforbundet Kvæfjord og Fagforbundet Kvæfjord ble det kjøpt inn flere spill og bøker som gjorde dagen ekstra spesiell for barna. Hele dagen ble spillene testet og de nye bøkene lest.