Streik i PBL-barnehager i Kristiansand

Publisert: 26.10.2022

Fra og med 20. oktober har ansatte i 16 PBL-barnehager vært i streik. Torsdag 27.10 trappes den ytterligere opp med 2 barnehager.

Hovedårsaken til streiken ligger i pensjon. Til tross for gjentatte løfter, ville PBL fortsatt ikke gi ansatte i PBL-barnehagene en AFP som gir et livsvarig tillegg på toppen av tjenestepensjonsordningen. Dette er avtalt i forhandlinger, både i 2019, 2020 og 2021. De tilbyr ansatte dermed en dårligere pensjonsordning enn det som er vanlig i barnehagene, både kommunale og øvrige, private barnehager. Det kan vi ikke akseptere!

PBL vil også svekke de ansattes pensjonsrettigheter ved å redusere tilskuddet arbeidsgiver betaler inn til pensjonsordningen. Ansatte i PBL-barnehagene betaler en høyere egenandel til pensjonen sin, men får ikke dette tilbake i form av en bedre pensjon.

PBL vil dessuten fjerne gode seniorordninger som er viktige for at våre medlemmer skal kunne stå i arbeid lengst mulig før de går av med pensjon. Det kan vi ikke gå med på. Hele poenget med pensjonsreformen var å få folk til å stå lenger i arbeid. Det krever at de ansatte i de private barnehagene må ha like gode pensjons- og AFP-ordninger som ansatte i kommunale barnehager. Det er ikke tilfelle per i dag.

Regjeringen og PBL krangler om hvorvidt tilskuddene til pensjon er høye nok. Dette må de raskt få ordet opp i. Vi mener at de private barnehagene skal ha dekket sine pensjonsutgifter krone for krone – verken mer eller mindre.

Våre krav er rettferdige. Våre krav er viktige.

Vi tar pensjonskampen - like rettigheter for alle!