Barnehagen - en del av utdanningssystemet?

”Barnehagene er ikke en del av utdanningssystemet, men det er ingen tvil om at grunnlaget for et positivt møte med skolen legges i barnehagen”, uttalte Barne- og familieminister Laila Dåvøy i et innlegg på kommuneøkonomikonferansen i mars 2002.

Utredning 3/2002: Barnehagen - en del av utdanningssystemet? (pdf)

Tidligere minister Karita Bekkemellom Orheim deler ikke dette synspunktet. Hun uttalte i forbindelse med stortingsmeldingen ”Barnehage til beste for barn og foreldre”, St.meld. nr. 27 (1999–2000), at perspektivet for arbeidet med barnehagemeldinga var at barnehagen var selve grunnmuren i utdanningssystemet.

I Utdanningsforbundets strategiske handlingsplan for 2002 står det at organisasjonen skal videreføre arbeidet med å få etablert barnehagen som en del av utdanningssystemet. Utdanningsforbundet, ved tidligere Norsk Lærerlag, startet for alvor debatten om barnehagen som en del av utdanningssystemet ved relanseringen av Folkebarnehagen og konferansen ”Læring for livet” vinteren 1999.

Hensikten med denne framstillingen er å sammenfatte vesentlige momenter som kan belyse og underbygge følgende problemstillinger:

• hva innebærer det at barnehagen er en del av et helhetlig utdanningssystem?
  • hvorfor bør barnehagen være en grunnleggende ”del av utdanningssystemet”?

Disse to problemstillingene drøftes i lys av utfordringer omkring barnehagen som læringsarena og barnehagens egenart. En del av drøftingen vil være en vurdering av holdbarheten mellom henholdsvis administrative, utdanningspolitiske barnehagefaglige momenter, en avveining mellom sterke og svake sider. I første omgang håper vi utredningen kan skape intern debatt, og kanskje være et utgangspunkt for utspill i den offentlige debatten. Den interne debatten vil også avdekke om det er behov for en eventuell videre utredning av temaet.

Innholdet i denne publikasjonen er forankret i Utdanningsforbundets politikk og verdigrunnlag, men er ikke behandlet i Utdanningsforbundets politisk ansvarlige organer før den blir offentliggjort.