Etikk i arbeid med barn

Nærmere 30 personer med hjerte for etikk i arbeid med barn, deltok på Utdanningsforbundet Rogaland sin kursdag med dette som tema.

Kursets innhold satte fokus på at samarbeid med og om barn er givende og krevende på samme tid. Givende fordi det er meningsfylt, krevende fordi det kan være fylt av vanskelige avveiinger og fordi det kan være vanskelig å rekke over alt som burde vært gjort. I slikt arbeid må arbeidstaker navigere i et komplekst landskap av forventninger. Noen forventninger er klart formulert og ikke til å ta feil av, men mange er bare delvis kommunisert, eller tatt for gitt. Å kommunisere om forventninger er å arbeide med etikk. Gjennom dette kurset fikk deltakerne trening i å kommunisere om etiske problemstillinger.

Over 30% av de som deltok hadde sin arbeidsplass i en barnehage Hå kommune. Vi fikk en liten prat med HTV(hovedtillitsvalgt) for barnehage i Hå lokallag, Susanne Christin Ueland, om grunnlaget for at så mange deltok fra hennes kommune. Hun kunne fortelle at det hadde vært et mål for henne å ha med flest mulig arbeidsplasstillitsvalgte(ATV) på dette kurset. Så viktig var dette for henne at hun i samarbeid med lederne i barnehagene var blitt enige om at dette kurset kunne ATV sette på kontoen "ATV-dag". Vi applauderer både barnehagelederne, ATVene og ikke minst HTV Susanne for å legge til rette for at deltakelse på dette kurset ble en realitet.

Foredragsholder gjennom dagen var Gunnar Magnus Eidsvåg, han er professor ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved Universitetet i Stavanger. Eidsvåg har forsket på, og undervist i profesjonsetikk siden 2011, og har skrevet boka Etikk i barnehagen, syv samtaler om nærhet omsorg og lykke.