Lang og innholdsrik start

Rogalands delegasjonen var flere ganger på talerstolen denne første dagen av landsmøte 2023. Truls Hagland var den som sto for det første innlegget fra Rogaland. Før dette hadde Espen van der Hoeven vært første mann ut fra Rogaland på talerstolen med en replikk.

Replikken var tufta på viktigheten av at Utdanningsforbundet må være tydelige på at man ikke bare skal etterleve, men også styrke ressursbestemmelsene i lov- og regelverk, for dermed å sikre gode økonomiske rammebetingelser i barnehager og skoler.

Innlegget til Truls var knyttet til vårt politiske dokument "Vi utdanner Norge". Utdanningsforbundet må være tydelige på lærerrollen og laget rundt barnet. Rogalands endringsforslag understreker at det er læreren som er den i profesjonsfellesskapet som skal ha ansvar for lek- og læringsprosesser, og at begrunnelsen for dette ligger i lærerutdanninga. I tillegg må det komme tydelig fram at rammer og organisering må legge til rette for godt relasjonsarbeid. Utdanningsforbundet må gi tydelige signaler om hva som er avgrensningene for lærernes oppgaver.

Karin Elisabeth Kaald Wathne kom på talerstolen når Dagsrevyen sto på i flere tusen stuer i Norge. Hun formidlet Rogaland sin støtte til å videreføre nasjonalt nettverk for voksenopplæring. Støtten er begrunnet i et behov for økt kompetanse omkring voksenopplæring, og for å samordne arbeidet med voksenopplæring innenfor Utdanningsforbundet.

Når klokken lakket mot 23:00 og kveldsnytt snart vår på trappene avsluttet Espen van der Hoeven dagens bidrag fra Rogaland. Det gjorde han i debatten omkring praktisering av frontfaget, og krav og forventninger til KS og andre arbeidsgivere. Ved å trekke paralleller til Orwells Animal Farm, med frasen «alle frontfag er like, men noen er likere enn andre», avviste han læreryrket som et kall, og pekte på at lønn er et viktig element for at flere vil bli og blir værende i yrket.

I dag tirsdag, 7.november,  er det valg på ny ledelse. Vi ønsker våre delegater en ny spennende og landsmøtedag.