Dette er viktig for fremtiden

Aud Heiberg, lokallagsleder og streikeleder i Utdanningsforbundet Gjøvik, ble torsdag intervjuet på distriktsnyheter i NRK Innlandet. Hun forklarte bakgrunnen for at det tas ut nye medlemmer i streik.

Fra mandag vil mange av Aud Heibergs medlemmer i Utdanningsforbundet Gjøvik være i streik. Dette var sak i Distriktsnyhetene i NRK torsdag kveld. NRK intervjuet både arbeidsplasstillitsvalgt og to 10 trinns elever ved Vardal ungdomsskole. I studio blir Heiberg utfordret med at elevene har vært gjennom en pandemi og hjemmeskole og hvordan kan Utdanningsforbundet gå til et slikt drastisk skritt som en streik er.  Streikelederen er tydelig på at det er beklagelig for elevene at de sendes hjem og at lærerne helst ønsker å være på jobb sammen med elevene. Samtidig legger hun ansvaret på arbeidsgiver.

- Når arbeidsgiver gjør oss til lønnstapere for 6 år på rad, samtidig som vi har en lærerkrise må vi si ifra. Hver femte undervisningstime i landet blir utført av ukvalifiserte lærere, sier Aud.

Hun forklarer at en stor utfordring er at søkertall til lærerutdanningene har gått ned for tredje året på rad.

- Når lønnsgapet mellom offentlig og privat sektor er opptil 250.000 kroner for tilsvarende utdanning er det ikke vanskelig å forstå at mange velger det framfor å bli lærer, sier hun.

Hun er tydelig på at økt lønn vil heve status til læreryrket. På spørsmål om størrelsen på streikeuttaket svarer Aud følgende:

- Vi er forberedt på å streike lenge, og når uttaket ikke er så stort i starten vil vi heller ikke ramme så mange elever, sier hun.

Hun opplever at det er mange som støtter lærerne og det er viktig for fremtiden at kvalifiserte lærere underviser i alle timer på alle skoler i hele landet.

Streikemarkering på mandag

Utdanningsforbundet Gjøvik arrangerer mandag en streikemarkering på Gjøvik gård.

Markeringen starter klokka 18.00 og varer i en times tid. Aud Heiberg ønsker alle hjertelig velkommen til markeringen.