Gratulerer med lærernes dag

Publisert: 03.10.2023

Vi må innrømme at vi har et fabelaktig yrke! I dag skal vi klappe oss selv på skulderen og bejuble at vi står i lærerjobben. Kjenner du noen som har lyst til å bli lærer, så bidra med en liten dult.

For du vet vel hva dulting går ut på? Disse bittesmå dultene kan påvirke folk i riktig retning, dette er adferdsøkonomi som brukes i markedsføring.

Ordet dulte har 62 synonymer. Mange av dem passer til opplevelsen av yrket som vi ser uttrykt på sosiale medier og innlegg fra frustrerte lærere: «kikse, klabbe, klappe, klaske, klubbe, knakke, knocke, kveste» -bare for å ramse opp noen.

Arbeidslivsforskning viser at 26 prosent av lærere opplever varianter av negativ dulting på jobb. Noen blir helt krønsja på jobb. Grunnskolelærere er omtrent like utsatt for vold og trusler som yrkeskategorien politi / vakt. Vi vet også at midlertidig ansatte er mer utsatt for negative helsebelastninger i jobben. Både barnehage-, skoleassistenter og grunnskolelærer ligger over gjennomsnittet for midlertidig ansettelser i Norge. Dessuten vet vi at å være nyutdannet gir økt risiko for ikke å mestre de komplekse oppgavene i læreryrket. Det er lett å bli dultet ut av yrket.

På lærernes dag er det neppe god takt og tone å trekke fram ei gruppe lærere, men jeg klinker til på vegne av menn som arbeider i grunnskolen. 17 % av de som ble tildelt studieplass ved GLU 1-7 i sommer var menn. Hvor mange av disse 265 som møtte og fremdeles studerer vites ikke, men vi vet at i 2021 sluttet halvparten av mennene studiet underveis. Får vi 130 mannlige lærere inn i barneskolen om fem år? Neppe, en del søker aldri sin første lærerjobb! Hva skubber dem vekk fra drømmeyrket? Hva kunne dultet dem inn i jobb?

Rekrutteringsordningen Menn i Helse spør: -er du mann nok? Dette er en vellykket ordning for å rekruttere menn til fagbrev innen helse. Supert at menn dultes inn i helsesektoren. Gamle gubber gråter kanskje bedre på skulderen til en annen gubbe.

Men hva med guttungene? Den siste tiden har overveldende nyhetsbilder fra Sverige preget oss. Unge gutter søker mot miljøer som ikke er bra for dem eller samfunnet. Fritiden brukes ikke til Dum*Dum POPS fra Godisfabriken, men ekspanderende Dum-Dum kuler fra Gangsterfabrikken.

Oliver Lovrenski har vokst opp i Oslo med kroatisk bakgrunn. Nå hylles han for sin debutroman om oppvekst, en fortelling om vennskap, sorg, rus og overlevelse. Livet startet tøft for Oliver. Det han sa på NRK lørdagsrevyen 30. oktober bør mange merke seg: -Barn som har det bra gjør ikke dårlige ting. For gutter er det viktig å ha menn og se opp til, helst sterke. Det som er fint med at de rollemodellene er fedre, lærere, trenere osv., er at man får kvalitetskontroll. Det er bra folk, som vil det beste for barna. Når de ikke er der de bør være, er det lett for at barna leter andre steder.

Det som er fint med at de rollemodellene er fedre, lærere,

trenere osv., er at man får kvalitetskontroll.

I Sverige fortelles det nå at barn leter seg fram til miljøer for å få lov å drepe med maskingevær. Det finns miljøer og menn som trenger disse barna for å holde banden i gang. Dette er så langt unna kvalitetskontroll som vi kan tenke oss. At dette skjer i et sivilisert land i fredstid er en ekstrem gåte.

Ser vi fem år fram i tid er kanskje 130 nye menn kvalifisert til å være lærer og godt rolleforbilde i norske barneskoler. Noen barn er altså på søken etter et rolleforbilde som kan framstå som sterkt, skal vi tro Oliver. Hva denne styrken ligger i kan nok variere, jeg tror ikke de leter etter Hulken.

Jeg tror også at norske unge menn som kunne tenke seg læreryrket er på søken etter en arbeidsplass som bidrar til at de kan føle seg sterke. Det går på alt fra handlingsrom, myndighet og til ressurser for å gjøre undervisningen så spennende som lærerutdanningen har trent dem til. Der kan praksissjokket gi et smell tilbake. Hør også på lærerstudenten som i første praksis opplever massiv krenkelse og farlige situasjoner i klassen og tar det opp med praksisveileder, -vi fikk beskjed om å børste det av oss av praksislærer, og at dette var en del av lærerhverdagen, forteller hun. Dette er en kilevink ut av læreryrket spør du meg. Man framstår ikke sterk under et slikt regime hvor barna herjer.

De som nå ikke gjør nok for at norske barn møter de kvalitetssikrede rollemodellene, gode kloke voksne lærere som har ressursene til å gjøre undervisningen spennende og engasjerende, de bedriver hasard. Jeg peker ikke på mann 23 som hopper av lærerutdanningen, jeg peker på politikerne. I Sverige anslår de at det vil ta en generasjon å gjenerobre ro og orden i samfunnet, om de rette virkemidlene tas i bruk. Vårt samfunn har ikke mange årene på seg til å ta vare på den fellesskolen vi har bygd opp.

Hva kan vi så gjøre for å dulte unge menn inn i lærerutdanningen? Gi dem nøklene til hver sin røde Ferrari første arbeidsår! Tenk for en furore det ville skape. Kanskje drømmen om å bli doplanger med raske penger erstattes med drømmen om å bli lærer. Muligheten for å oppleve litt vold i hverdagen går de kanskje ikke glipp av.

La oss hylle alle oss som står i lærerjobben, takk også til de som er på laget rundt læreren, eleven og barnet. Takk til foreldre som samarbeider med lærerne for barnas beste. Takk til barnehagelærere som også er lærere. Takk til rektorene og styrerne. Takk til skoleforskere som bidrar med kunnskap vi lærere kan benytte.

Takk til de som velger å bevilge nok midler og gi gode rammer for lærerne som står der hver dag for barna!

Les mer om verdens lærerdag 23