Å prioritere læreren er å prioritere elevenes læring

Læreren er den viktigste enkeltfaktoren for elevenes læring, viser forskning. Læreryrket er verdens viktigste yrke – svært givende, men også krevende. Tall fra Samordna opptak viser et dramatisk fall i søknaden til lærerutdanningene, og mange nyutdannede lærere forsvinner ut av skolen i løpet av sine første yrkesaktive år.

Tall fra SSB viser videre at så mange som 22% av de som underviste ved videregående skoler i Rogaland fylkeskommune i 2023, ikke har godkjent lærerutdanning. Det medfører at tusenvis av skoletimer i fylkeskommunens videregående skoler årlig leveres av personer uten lærerutdanning.

Å gi en opplæring som møter elevenes faglige og sosiale behov krever lærerutdannede fagfolk. Fra hele landet kommer det rapporter om urovekkende tilstander i kjølvannet av pandemien, og senest 2. februar kunne NRK fortelle om at årets vg1-kull i Rogaland har store utfordringer relatert til umodenhet og utagerende atferd. 

Uro.

Fylkesopplæringssjefen, Eiliv Fougner Janssen, uttrykker i denne sammenhengen uro over umodne elever med mangelfull respekt for autoriteter. Også lederen av Lærerprofesjonens etiske råd og rektor på Bryne vidaregåande skule, Ingunn Folgerø, uttrykker bekymring for situasjonen. Hun peker på at elevenes ‘fellesskapsmuskel’ ser ut til å være svekket. Disse beskrivelsene understreker mer enn noen gang behovet for kompetente pedagoger som kan håndtere elevens faglige og sosiale opplæring.

Tør fylkespolitikerne å prioritere lærerne?

Hva vil så Rogaland fylkeskommune foreta seg for å rekruttere og beholde lærere med godkjent lærerutdanning? Førstkommende torsdag samles fylkespolitikerne for å gi sin anbefaling til KS frem mot årets hovedtariffoppgjør. Fylkesdirektørens innstilling i saken demonstrerer etter vår vurdering en manglende erkjennelse av problemene i videregående opplæring. Ifølge saksforelegget er ca. 3000 lærere ansatt i fylkeskommunen, uten at fylkesdirektøren viser det minste tegn til å ville prioritere dem som har førstelinjeansvaret for å gi elevene en kompetent og forsvarlig opplæring. Det er elevene som kommer til å bære byrden av fylkesdirektørens manglende prioritering av den viktigste enkeltfaktoren for god opplæring. Nå er det opp til de folkevalgte å endre kurs i saken, og ta det ansvaret som fylkesdirektøren ser ut til å ville vri seg unna. Utdanningsforbundet Rogaland forventer at lønnsutvalget i fylkeskommunen prioriterer lønns- og arbeidsvilkår som bidrar til å beholde og rekruttere lærerutdannede lærere, og som dermed sikrer elevenes faglige og sosiale opplæring.

Elin Djuve – fylkesleder Utdanningsforbundet Rogaland

Innlegget ble publisert på aftenbladet.no tirsdag 6.februar