Nyutdannede lærere - helhetlig strategi for videre profesjonell utvikling

Det nordiske nettverket Nordic Teacher Induction (NTI) inviterte 24. mars til en heldagskonferanse der tema var nyutdannede lærere og overgangen mellom utdanning og yrke fredag. Her kan du se konferansen i opptak.

Tidskodene i opptaket i parantes ved hver programpost.

10.00–10.30
Velkommen ved vertene 
Steffen Handal, leder, Utdanningsforbundet (00.01.26-00.09.00)
Gunn Marit Helgesen, leder, KS (00.09.00-00.18.22)
Eva Bjerkholt, leder, Nordic Teacher Intuction (00.18.22-00.30.00)

10.30–10.55
Hvordan er det å være nyutdannet? (00.30.00-00.55.40)
Samtale med nyutdannede lærere om oppstart første og andre år som lærer
Lars S. Syrrist, leder, Pedagogstudentene og lærerene Solveig Ittelin og Einar Karlsen. Samtaleleder er Eva Bjerkholt

10.55–11.30 (00.55.40-01.28.50)
Hva er en lærerstartordning og hvorfor er det behov for den?
Lisbeth Lunde Frederiksen, professor, VIA University Aarhus

11.30–11.50 Pause (01.28.50-01.51.14)

11.50–12.20 (01.51.14-02.21.25)
Nasjonale rammer for veiledning i Norge: Innhold, historie, hva sier forskningen
Eva Bjerkholt, professor, USN og Sissel Havre, seniorrådgiver, Utdanningsforbundet

12.20–12.30 (02.21.25-02.34.40)
Veiledningens betydning for profesjonell utvikling
Astrid Nielsen Eliassen, lærer og veileder, Mosseskolen
Lise Wang Eriksen, lærer og veileder, Rosenborg skole

12.30–13.00 (02.34.50-02.58.00)
Erfaringer med veiledning og sertifisering i Sverige
Per Båvner, utreder, Sveriges Lärare

13.00–13.45 Lunsj (02.58.00-03.45.40)

13.45–14.15 (03.45.40-04.18.00)
Om videre profesjonalisering for nyutdannede lærere i barnehage og skole med bakgrunn i NOU 2022:13 Med videre betydning – et helhetlig system for kompetanse og karriereutvikling i barnehage og skole
Sølvi Mausethagen, professor og utvalgsleder, OsloMet

14.15–14.30 (04.18.00-04.31.45)
Betydningen av nordisk samarbeid
Christer Holmlund, generalsekretær, Nordiska Lärarorganisationers Samråd (NLS)

14.30–15.00 (04.31.45-05.00.15)
Utviklingssamtale ledet av dekan Per-Ludvik Kjendlie, USN 
De som skal til samtale: Kristin Holm Jensen, avdelingsdirektør, Oppvekst, kultur og utdanning KS, Steffen Handal, leder, Utdanningsforbundet og Lars S. Syrrist, leder, Pedagogstudentene

15.00–15.15 (05.00.15-05.07.25)
Hva nå - veien videre
Sissel Havre, seniorrådgiver, Utdanningsforbundet og Eva Bjerkholt, professor, USN 

 

De første årene i yrket som lærer kan ha stor betydning for motivasjon til å fortsette i yrket. Hvordan kan vi legge til rette for en god start for nyutdannede lærere i barnehage grunnskole og videregående opplæring? 

«Induction» og behovet for veiledningsordninger har vært på den politiske agendaen i Norge lenge, og det er utviklet nasjonale rammer for veiledning av nyutdannede lærere som nå skal revideres. Høsten 2022 la et regjeringsoppnevnt utvalg fram en NOU med forslag om et helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling i barnehage og skole, der et av forslagene er å innføre en forskriftsfestet rett til et introduksjonsår for nyutdannede lærere.

Målet med konferansen var å vise fram både forskning, erfaringer og synspunkter som grunnlag for videre diskusjoner og beslutninger om hvilke systemer vi skal ha for nyutdannede lærere i Norge.

Konferansen er et resultat av Nordplus prosjektet Nordic Teacher Induction (NTI) der Utdanningsforbundet og Universitetet i Sørøst-Norge utgjør de norske partnerne. Konferansen  ble arrangeret i samarbeid med KS.