For å få en bedre barnehage bør vi styrke de ansattes kunnskap og bruke mer tid nær barna

Publisert: 15.06.2021

Den opplevde kvaliteten fra et barnehagelærerperspektiv kan være de dagene det er ro på avdelingen i form av at leken og aktivitetene flyter av seg selv. Endelig er det tid til å lese og snakke om hele boka som Per har hatt lyst til å lese. Dette er opplevd kvalitet på mikronivå som kjennes godt på kroppen til de som er involvert, men den kan sjelden registreres eller telles.

Så har vi måle- og rapportere-kvaliteten, som er til for å få et overblikk over hvordan det står til på makronivå. Er foreldrene over middels fornøyd, har barnehagene kvalifisert og nok bemanning?

Rapportering og måling blir fort et mål i seg selv, ikke et grunnlag for å skaffe mennesker bedre opplevelser og erfaringer. Melby understreket på kickoff for Barnehager mot 2030 at vi ikke kan teste oss til hva som er god kvalitet i barnehagen. Det skal vi huske å minne henne på i det videre arbeidet.

Hele innspillet