Stor oppslutning om streikemarkering i Trondheim!

Mandag 5. september gjennomførte Utdanningsforbundet Trondheim en politisk streikemarkering i Rådhusparken. Lektorlaget og Skolenes landsforbund deltok også i denne markeringa som var rettet mot lokalpolitikerne i Trondheim. Rundt 450 lærere og støttespillere sluttet opp om arrangementet. Lærerne fikk fram våre politiske budskap gjennom t-skjorter og plakater og dannet en ring rundt rådhuset som vakte oppmerksomhet blant forbipasserende.

Markeringa ble gjennomført i forkant av møte i oppvekstkomiteen kl. 17. Politikerne fra komiteen, samt mange av de politiske gruppelederne deltok på arrangementet. Lokallagsleder Gry Camilla Tingstad holdt appell på vegne av de tre lærerorganisasjonene. Her er noen utdrag fra appellen:

Vi som er lærere er de første til å beklage at denne konflikten går ut over en uskyldig tredjepart, elevene. Det vi ønsker mest av alt er å få KS tilbake til forhandlingsbordet slik at vi kan finne en løsning og komme i gang med vårt viktige samfunnsoppdrag. Det gjør vondt i lærerhjertet å vite at mange tusen elever ikke får det skoletilbudet de skulle hatt, vi streiker med en klump i magen, men likevel er vi nødt å ta denne kampen nå – vi streiker for framtidas skole.

Verden blir mer og mer kompleks og komplisert, - og flere tar høyere utdanning. Lærerne som møter barn og unge – fra første dag i barnehagen og videre gjennom hele utdanningsløpet – må ha den rette kompetansen og ikke minst være dedikert til den viktige jobben de skal gjøre.

Det er et altfor stort ansvar å overlate til ansatte uten lærerutdanning.

Det at nesten en av fem av lærerne som står i et klasserom mangler lærerutdanning er alvorlig, at arbeidsgiver er uenig i at det er et problem er enda mer alvorlig. I mars i år skrev Helge Eide og Tor Arne Gangsø i KS i Kommunal Rapport at lærerutdanning ikke er nødvendig for å undervise. Derfor mener de at vi kan avblåse rekrutteringskrisen. Dette er gjentatt av flere i KS rundt omkring i landet.

Dette er en skremmende og uklok konklusjon.

Den fratar lærerutdanningen, og dermed også lærerprofesjonen, faglig autoritet. Og den sender et signal til alle som skal velge en utdanning om at det ikke er noen grunn til å søke lærerutdanning, man kan saktens bli lærer uten.

Forholdet mellom en samlet lærerstand og forhandlingsmotparten KS har vært anspent og dårlig i lang tid –

og er nå på et bunnivå.

Det må bekymre det politiske Norge. Ikke bare regjeringa, men alle partier og politikere som er opptatt av hvordan vi skal bygge kunnskapsnasjonen Norge framover.

Skolen er og har vært en bærebjelke i velferdsstaten – og denne bærebjelken vil svekkes hvis KS får fortsette på denne måten.

Skal vi rekruttere de beste, og beholde dem, må det lønne seg å investere i lærerutdanning. Lønna må opp! Det handler om det tilbudet elevene får framover. Det handler om en kamp om framtidas skole.

Rett før helga ble det publisert en undersøkelse utført av Respons analyse som viser at 7 av 10 støtter lærerstreiken. Det varmer alle oss som er lærere, det gir en stor energiboost til alle som streiker. Denne støtten mener vi også bør være et tydelig signal til KS om at de må komme seg til forhandlingsbordet og bidra konstruktivt til å finne en løsning.

Streiken er inne i sin tredje uke dette skoleåret. Hver uke streiken varer er ei uke for lenge for de elevene som er berørt. Derfor oppfordrer jeg dere som lokalpolitikere om å komme på banen.

Lønnsforhandlinger er en sak som avgjøres mellom partene, men vi ønsker at dere skal si noe om hvilke ambisjoner dere har for skolen – og ikke minst – hvem dere mener skal stå i landets klasserom og hva slags utdanning de skal ha. Det handler om hvilket skoletilbud framtidas elever skal ha. Det handler om framtidas fellesskole. Det handler om hvilket samfunn vi ønsker oss.

Om dere mener alvor med at dere ønsker å satse på elevene, så må dere satse på lærerne!

Lærer og artist, Øyvind Holm, stilte på kort varsel med musikalsk bidrag som avsluttet markeringa.

Tusen takk til våre gode fagforeningsvenner i Trondheimsalliansen som stilte med faner – den solidariske støtten fra andre fagforeninger er noe vi setter stor pris på!

Stor takk til alle lokalpolitikere som stilte på arrangementet. Vi setter vår lit til at vi får politisk drahjelp framover i denne viktige kampen.

Til slutt – en stor, stor takk til alle lærere fra de tre lærerorganisasjonene som slo ring om rådhuset og som fylte rådhusparken med energi og impulsive «stunt» underveis i markeringa.

Sammen er vi sterke!

Astrid Kjelsnes fra Skolenes landsforbund, Mette Svendsen fra Lektorlaget, Gry Camilla Tingstad fra Utdanningsforbundet Trondheim og Geir Røsvoll fra Utdanningsforbundet Trøndelag

Engasjerte medlemmer slår ring om rådhuset.

Sterk og viktig støtte fra våre fagforeningsvenner i Trondheimsalliansen.