Årsmøte 2024

Publisert: 19.04.2024

Årets Årsmøte ble avholdt 17.04.2024 på Tjeldsundbrua Kro & hotell. Det var 27 påmeldte i år, noe som var en økning fra i fjor. Det var et vellykket årsmøte, hvor informasjon om flere viktige saker ble løftet frem. Det ble også valgt inn nye styremedlemmer til lokallaget.

På årsmøtet i år, redegjorde leder i UDF Tjeldsund, Anna Bergersen, for den prekære rekruteringssituasjonen som utdanningssektoren står i, på et nasjonalt nivå, men også lokalt. Særlig i Tjeldsund, er det en utfordring med å få ansatt lærere med kompetanse som følger opplæringslovens krav. Rekrutteringspolitikken som ikke bare Tjeldsund kommune fører, men også andre kommuner i regionen, har skapt intern uro blant medlemmene. Lønnspolitikken i sektoren er ikke lenger forutsigbar og rettferdig. Uttelling i forhold til grad og lengde på utdanning følges ikke overalt i sektoren, og ansienniteten sin betydning i lønnssystemet er i ferd med å undergraves.

Leder Anna og nestleder Jan-Hugo Olsen  opplyste om at det jobbes med en plan for å beholde lærere.  Den skulle ha vært oppe til politisk behandling, men at behandlingen av den er utsatt til mai. Det er gitt klare signaler fra medlemmene at hvis ikke planen for å beholde kompetanse blir behandlet, blir flere medlemmer å vurdere sin stilling.

Videre vedtok årsmøtet at UDF Tjeldsund skulle arbeide med arbeidsgiverne om utfordringene med arbeidsmiljø og en uforutsigbar lønnspolitikk.

Til slutt valgte UDF Tjeldsund inn  styremedlemmer til lokallaget. Anne Bergersen, Connie Mohaug og Hege Jørgensen ble valgt inn i styret i år.