Den internasjonale kvinnedagen.

Publisert: 08.03.2024

I dag står kvinner i solidaritet med hverandre , mot undertrykking og diskriminering, mot vold og trakassering, for like muligheter, for økonomisk uavhengighet og for fred.

Om et år er det 50 år siden FN hadde sitt internasjonale kvinneår (1975).

I forbindelse med kvinneåret ble også 8. mars etablert som internasjonal Kvinnedag. Dagen ble markert for å sette søkelys på kvinners kampsaker og rettigheter.

Kvinnedagen er dog eldre enn FN. I Norge kjenner vi til at den ble markert allerede i 1915, den gang gjennom Kvinneforbundet i Arbeiderpartiet, som avholdt folkemøte for fred.

I 1917, 8. mars, demonstrerte tusenvis av russiske kvinner for «brød og fred i Petrograd, Russland. Den gang var Russland preget av hungersnød, demonstrasjoner og en voksende opposisjon mot den russiske tsaren.

I Norge eksisterte en feministisk kvinnebevegelse fra midten av 1880-tallet. Norsk kvinnesaksforening ble stiftet i 1884 og Kvinnestemmerettsforeningen i 1885. I løpet av de første 30 årene ble de formelle rettighetene til utdanning, arbeid og politisk deltakelse bedre, og i 1913 oppnådde man stemmerett for norske kvinner. I 1978 kom lov om likestilling mellom kjønnene.

I dag troner Norge som et av de beste landene på likestilling mellom kjønnene. I dette ligger at man skal ha samme muligheter og rettigheter i samfunnet, uavhengig av utgangspunkt.

Likevel ser vi i dag (2024), i Norge, at mye kunne vært langt bedre.

• Fremdeles ser vi at kvinnedominerte yrker har lavere status og lavere lønn enn mannsdominerte. Utvikling med nedgang i lønnsgapet mellom kvinne- og mannsdominerte yrker har bremset opp, og tall fra teknisk beregningsutvalg viser at den gjennomsnittlige lønnen for kvinner i 2022 utgjorde 87,6 % av den gjennomsnittlige lønnen for menn.
  • Vi ser at mens mannsdominerte yrker har egnet arbeidstøy for hele jobben sin, så er dette langt mer mangelfullt i kvinnedominerte yrker.
  • Kvinner jobber mer deltid enn menn, også ufrivillig deltid.
  • Menn dominerer i toppstillinger, særlig i næringslivet. Bare 15,5 % av administrerende direktører er kvinner (CORE topplederbarometer 2022).
  • Flere kvinner enn menn er minstepensjonister. Ved utgangen av 2022 var nesten 24 % av alle pensjonerte kvinner minstepensjonister. Tilsvarende for menn var 4 %.
  • En av fem kvinner utsettes for vold, trakassering eller mobbing på jobb (SSB 2023). Særlig gir omfanget av vold og trusler innen relasjonelle yrker i helse, omsorg og utdanningssektoren grunn til bekymring. Herav melder 26 % av personer ansatt i læreryrker at de har vært utsatt for vold og trakkasseringpå jobb (SSB 2023).
  • En av tre av grunnskolelærerne som ble spurt, svarte bekreftende på at de hadde blitt eksponert for fysisk vold i løpet av de siste 12 månedene. En av fem av barnehagelærerne svarte det samme (SINTEFs undersøkelse om relasjonelt og emosjonelt arbeid – 2023).