Barnehagedagen 2024.

Publisert: 12.03.2024

I år er slagordet "Stedet mitt". Kulturarv er tema. Dagen skal synliggjøre hva barn får oppleve, erfare og lære i barnehagen.

"Vet dere hvilket land vi bor i?" spør pedagogisk leder Ragnhild Mikalsen barna i barnehagen ved Vik oppvekstsenter. Barna sitter benket til en kort samlingsstund rundt et leirbål, uten bål, i Hundremeterskogen like ved barnehagelokalene. Selvsagt vet barna hvor de bor. De kunne redegjøre godt for at de bor i Norge og at kommunen heter Kvæfjord. Noen av barna kunne også fortelle hvilken bygd i kommunen de bodde i.

Da Leder Eva Marie og nestleder Erlend fra Utdanningsforbundet Kvæfjord kom for å gratulere med dagen, var barna i full gang med lek inne i skogen. Veien inn var litt glatt, men selve området barnehagen bruker er dekket av høye og tette trekroner, så her var det helt bart.

Ved Husby barnehage i Langlia var det spisetid da vi ankom. Det ble servert ostesmørbrød til lunsj og kjeks til dessert. Også barna i Husby var vel informert om at det var barnehagedagen i dag, og inne i barnehagen var det tydelige spor av at man har jobbet ei stund med tema. I tillegg har denne banehagen flotte rom med nydelig utsikt over Borkenes, Kvæfjorden og Kveøya.

Fra Langlia gikk vår ferd videre til Husby barnehage avdeling Oransje. Her holder de eldste barna til.

"Hva heter dere?" "Hvor bor dere?" "Jeg vet faktisk hvor både Harstad og Vik er. Jeg har vært der mange ganger." "Jeg bor på Borkenes".

Også her ble dagen feiret utendørs. Tidligere på dagen hadde barnehagen hatt besøk fra Borkenes skole, der sjetteklassingene hadde vært sammen med barnehagebarna. Pedagogisk leder Jon Kennet Myrland skryter uhemmet over hvor fint det hadde vært og hvor flinke elevene hadde vært med de mindre barna.