Jeg får lede bedre, når jeg har flere som bidrar inn

Vi fortsetter vår artikkelserie om bransjeprogrammet for barnehage. Denne gangen går vi mer konkret inn i arbeidet til Ganddal barnehagene.

i arbeidet videre i bransjeprogrammet for Ganddal barnehagene var å kartlegge og drøfte eget arbeidsmiljø. I dette arbeidet fikk de god hjelp av NAV sitt arbeidslivssenter. På et personalmøte, jobbet med de tilsatte for å se på hvilke faktorer de hadde innenfor jobbressurs og hvilke forventninger jobbkravene stilte til seg selv. Vi fra fylkeslaget fikk denne metoden belyst i en figur:

 

Her var det viktig å sikre at påfyllet på områder som lå på ressurssiden balanserte med jobbkravene. På den måten kunne man sikre at fravær og frafallet ble så lite som mulig, og kvaliteten på arbeidet som ble gjort i barnehagen var på det nivået man ønsket at det skulle være.

I det neste steg besluttet HMS gruppen, som består av ledelsen, tillitsvalgte og verneombud, at man skulle gå systematisk i gang med "Tidlig inn". Valget falt på denne metoden, for å sikre et godt arbeidsmiljø og konsekvensen av det, et godt kvalitativt tilbud til barna og deres foresatte.

Her fikk alle partene i arbeidet, alt fra de tillitsvalgte til virksomhetsleder, ett felles oppdrag med å motivere og stimulere pedagogene til å bruke de verktøyene som man hadde blitt enig om å bruke. Tillitsvalgte og verneombud tok ansvar for å informere om arbeidet på et personalmøte, nettopp for å vise at dette er vi sammen om. Vise at de var ett lag, ulike roller, men ett lag!

Å jobbe med arbeidsmiljø er krevende og det er viktig for Ganddal barnehagene å erkjenne dette. Det kan være at man må ta et steg tilbake og starte litt på nytt igjen, men det er en læring i seg selv. Målet er å bruke refleksjonsnotatet de har utarbeidet hvert halvår, altså ved barnehageårets start og halvveis(ca i januar hver år). Hvilke utfordringer har vi? Hvordan ønsker vi å møte disse? Hva er vårt mål for dette året. Alle avdelingene i barnehagen skulle ha sitt eget arbeidsmål, målet skulle ha stort nedslagsfelt og være oppnåelig.

HMS gruppen gjorde sitt valg, de ønsket systematikk og gjennom bruk av deler av bransjeprogrammets verktøy har Ganddal barnehagene startet på en prosess som på sikt vil kunne gi dem et lavere sykefravær, reduksjon i frafall og ikke minst en kvalitativ bedre barnehage både for barna og deres foresatte. Bransjeprogrammet har gitt de knaggene de opplevde de ikke hadde lett for hånden. De har gitt oss en mulighet til å jobbe med å finne løsninger som alle kan leve med!

Avslutningsvis så tar vi med det som viser en leder, som leder i tråd med det som barnehageeieren også formidler: «Jeg får lede bedre, når jeg har flere som bidrar inn!»

Vi fra fylkeslaget takker for at vi fikk bli bedre kjent med Ganddal barnehagenes arbeid med IA avtalens bransjeprogram – vi kommer gjerne igjen når avtaleperioden er over!

Ønsker du å bli bedre kjent med bransjeprogrammet for barnehagene så anbefaler vi følgende nettsider: 

Bransjeprogram barnehage

BarnehageHMS


 

Ganddalbarnehagene består av tre barnehager:

Ganddal barnehage: Fire avdelinger

Sørbø Nord: Fem avdelinger

Sørbø Sør: Seks avdelinger

244 barn, med mange ulike nasjonaliteter. 60 årsverk fordelt på ca 80 årsverk: pedagoger, en høy andel fagarbeidere, lærling og annet støttepersonell. Styrer på alle bygg og en virksomhetslederfor alle barnehagene.