Konferanse om kunstig intelligens i skolen, i lys av læring og vurdering

Fredag 15.mars arrangerte Utdanningsforbundet Østfold en konferanse om kunstig intelligens i skolen, sett i lys av læring og vurdering.

Konferansen hadde sitt utspring i samlinger med arbeidsplasstillitsvalgte i fylkeskommunen og de utfordringene de står i knyttet til dette temaet, blant annet knyttet til vurdering av skriftlige arbeider og hvordan lærere kan sikre å fange elevenes kompetanse.

Målgruppen for konferansen var tillitsvalgte og skoleledere på de videregående skolene, skoleeier (Østfold fylkeskommune) og fylkespolitikere.

imagetht1.png

Konferansen ble åpnet av varafylkesordfører Anette Lindahl Raakil.

image8ubf.png

Thomas Nordlander

Sentralstyremedlem Morten Skauen Sørmo og fylkesleder Mari Bjerke hadde en innledning før Tomas Nordlander, divisjonsdirektør ved Institutt for energiteknikk, hadde et spennende og engasjerende foredrag om kunstig intelligens i et historisk perspektiv og de muligheter og utfordringer vi har med kunstig intelligens i dag og i fremtiden.

imagetzb4w.png

Morten Skauen Sørmo og Mari Bjerke

Stine Brynildsen, førstelektor i profesjonsfaglig digital kompetanse og fagmiljøkoordinator ved Høgskolen i Østfold, delte ulike perspektiver på kunstig intelligens og belyste blant annet både elev- og lærerperspektivet. Hun la også vekt på at kompetanse på alle nivå, hos både elever, lærere, ledere og skoleeiere, er avgjørende i tiden fremover.

imagep4myj.png

Stine Brynildsen

Fylkesstyremedlem Merete Henden hadde et kåseri om skriveglede og Kristine Hollup, seksjonssjef for opplæring i skole i Østfold fylkeskommune, la frem fylkeskommunens arbeid i møte med kunstig intelligens det siste halvåret.

Det var en innholdsrik dag der partene fikk faglig påfyll fra dyktige foredragsholdere, og de var satt av tid til refleksjon over temaet i grupper.

Konferansen ble holdt i aualen på Kalnes videregående skole og elever fra blomsterdekoratørlinja hadde laget blomster til foredragsholderne.