Streikeviljen er stor blant norske lærere.

Publisert: 31.08.2022

Leserinnlegg i nettutgave av Sarpsborg Arbeiderblad 30. august 2022

Stadig færre vil bli lærere, viser de nye opptakstallene.

Lærerkrisen i skolen forsterkes, og det taper vi alle på. Særlig elevene.

Vi kjemper for at elevene våre skal undervises av kvalifiserte lærere, og få den støtten og oppfølgingen de trenger.  Vi kjemper for at lønna skal svare til utdanningslengden, og for anstendige lønns- og arbeidsvilkår. Både for nåværende og fremtidige lærere. Det gjør vi fordi vi oppriktig bryr oss om elevene, skolen og læreryrket.

Vi har en arbeidsgivermotpart i KS som til stadighet snakker ned lærernes kompetanse, og som mener man ikke trenger lærerutdanning for å kunne være en god lærer. Den samme arbeidsgivermotparten har nedprioritert lærerne i lønnsoppgjør etter lønnsoppgjør, over mange år. Dette må endres, og vi trenger en arbeidsgiver som anerkjenner lærerprofesjonen, og som vil sørge for å løfte skolen ut av en lærerkrise, og ikke bidra til å forsterke den.

Å påpeke at gjeldende rammer og arbeidsvilkår ikke gir nok tid og rom til å utføre arbeidet på en skikkelig måte, det er ikke å sutre. Systemkritikk er ikke det samme som klaging. Vi er stolt av å være medlemmer og tillitsvalgte i en fagforening som tar samfunnsansvar, og som står på for å gi lærerne de rammene som trengs.

Lærerkrisen er reell, og den er alvorlig. De som taper aller mest på det er elevene, nåværende og fremtidige. Det har vi ikke råd til å stå stilltiende å se på. Alle elever har rett på en kvalifisert lærer, og som har en lønn som samsvarer med utdanning og ansvar.

Derfor vil vi fortsette å kjempe for å kreve endringer. Vi gjør det fordi vi bryr oss om elevene våre. Vi gjør det fordi vi er glade i og oppriktig liker yrket vårt. Vi gjør det fordi vi er stolte og kompetente profesjonsutøvere, som vet hva som trengs for å gjøre skolen bedre. Vi gjør det fordi vi vil at flere skal velge læreryrket, og for at flere skal velge å bli i læreryrket. Vi gjør det fordi det er helt nødvendig.

Støtt oss, så arbeidsgiver ser at å satse på lærerne, er å satse på elevene.

#lærerstreik22