Julekort for en fullfinansiert hverdag

Det har vært en fast tradisjon de siste årene at fagforeningen i Oslo gir en julehilsen til politikerne på dagen for budsjettvedtaket i bystyret. Som tidligere år fokuserer årets julehilsen på at det mangler penger i både bydeler og etater.

Utdanningsforbundet Oslo er fornøyd med at så mye som 13 fagforeninger har sluttet opp om vårt initiativ til julehilsen i år. Dette viser at Oslo kommunes ansatte ser klart ifra om at vi trenger mer ressurser.

Slik lyder årets julekort:

Kjære byråd og bystyrerepresentanter

Vi ønsker dere lykke til med dagens bystyremøte, og vil benytte anledningen til å sende noen tanker med på veien når dere skal vedta budsjett for Oslo kommune for året som kommer.

Trygge økonomiske rammer er nødvendig i alle kommunens virksomheter. Som ansatte i Oslo kommune jobber vi for å gi et best mulig tjenestetilbud til alle byens innbyggere. For å lykkes med dette trenger vi gode fagmiljøer, faste stillinger og gode arbeidsvilkår.

Vi er fortsatt i en smittesituasjon som bidrar til økt sykefravær og slitasje på personalet over tid. Dette preger hverdagen ute på tjenestestedene. Settes det ikke inn vikar, øker slitasjen på allerede slitne ansatte, noe som igjen fører til økt sykefravær og dårligere tilbud til dem som trenger tjenestene. Vi vet at hovedårsaken til at det ikke settes inn vikarer, er at det mangler penger.

Siden 2011 har bydelene bare fått kompensasjon for 80 % av befolkningsveksten. Hvis det-te «skjulte» kuttet ikke hadde blitt gjennomført de siste ti årene, hadde bydelene fått 367 millioner mer i 2022 enn det som nå er foreslått. Dette er penger som kunne gitt mange faste stillinger.

Vi er nå forhåpentligvis på vei ut av pandemien. Vi håper at dette også kan gi mulighet til å tenke nytt om kommuneøkonomi. Vi oppfordrer dere til å tørre å løfte blikket og planlegge for en stabil og styrket økonomi for bydelene og etatene.

Tilsluttede fagforeninger:

• Utdanningsforbundet Oslo