Interessant og gripende debatt om skole og barnehage

Publisert: 06.09.2023

Det ble en både interessant og gripende debatt da lokallaget inviterte til debatt om skole og barnehage. Alle de politiske partiene som stiller liste til lokalvalget stilte med representanter. Politikerne ble utfordret av et panel fra barnehage- og skolesektoren.

Panelet som utfordret politikerne besto av Inger Karine Sortland, styrer i Kabelvågmarka barnehage, lærer Trine Berg Jacobsen, rektor ved Kabelvåg skole, Fredrik Aagaard-Nilsen, og Vegeir Selboe, FAU-leder ved Kabelvåg skole.

Inger Karine trakk fram den manglende bemanningen i barnehagen, og frykter at barnehagene mister folk som ikke orker mer. Flere av politikerne ble overrasket over at bemanningsnormen ikke er blitt endret på mange år. Det var enighet i panelet om at nå må staten komme på banen og sikre økt bemanning i barnehagene.

Trine savner at det lyttes mer til oss fagfolk som står i klasserommene, og mener vår stemme forsvinner i diskusjoner om skolemat og skolestruktur.

Fredrik sa det var viktig med økt kompetent grunnbemanning, og han advarte mot rekrutteringsproblemene, som gjør at det i dag oppstår en negativ konkurranse mellom skolene i kommunen om lærerne.

Det var enighet i panelet om lærernes utfordrende hverdag, men det ble ikke enighet om hvordan disse utfordringene skulle løses. Venstre, Frp, MDG og Høyre ville bruke pengene mer målrettet ved å åpne for å flytte ungdomsskoletrinne på dagens fådelte skoler til de større skolene. Ap, Sp, SV og Rødt ser stor faglig, og sosial, verdi i å beholde ungdomstrinnene på de ulike skolene, noe som også spiller en stor rolle for resten av bygdene. Flere av partiene nevnte også de økonomisk utfordrende tidene kommunen er i, og at nå må heller livreima strammes.

Vegeir grep salen i omtale av den svært kritikkverdige trafikksituasjonen ved Kabelvåg skole. Det var enighet i salen om at dette må gjøres noe med, og flere partier sa at dette må sees på raskt.

Generelt sett var det stort engasjement i salen, og det ble tatt opp mange ulike saker fra både politikerne, utfordrerpanelet og salen. Fra lokallagets side mener vi at det var godt å møtes på denne måten, folk og politikere, og det var mange innspill vi tar med oss videre. Det var veldig fint å se at så mange ulike mennesker fant fram til kantina på videregående skole en mørk høstkveld for å diskutere skole og barnehage.