Hvorfor står det minus 4/26 månedslønn på lønnslippen i juni?

Ferieloven gir oss arbeidstakere rett til ferie og feriepenger. I motsetning til hva de fleste tror, har vi ikke rett til lønn i ferien. Etter ferielovens regler stanses lønnen i ferien, i stedet mottar vi feriepenger.

Etter ferieloven opparbeider vi altså ikke rett til feriedager med lønn, men feriepenger som skal erstatte lønnen som faller bort i ferien. Feriepengene er opptjent av lønnsinntekten året før. Arbeidstakere som har 5 uker ferie, opptjener feriepenger etter en sats på 12 %. For arbeidstakere som ikke har gått vesentlig opp i lønn, vil feriepenger etter satsen på 12 % være nok til å dekke lønnsbortfallet i ferien.

For virksomheter med arbeidstakere som lønnes med månedslønn, er det upraktisk å trekke for ferie etter hvert som ferien avvikles. Særlig gjelder dette hvis de ansatte tar ut ferie til forskjellige tider og med ulik lengde. Ferieloven og hovedtariffavtalen har derfor en bestemmelse som gjør det mulig å avregne feriepengene for alle årets feriedagene i juni, slik at månedslønnen kan utbetales som vanlig resten av året, uavhengig av når den enkelte arbeidstaker tar ferie.  Denne muligheten benytter de aller fleste virksomheter seg av.

I praksis innebærer en feriepengeavregning i juni at arbeidsgiver utbetaler vanlig lønn for juni, trekker for alle feriedagene som skal avvikles i løpet av året, og utbetaler alle opptjente feriepenger.

Lønn for juni - uttrekk for 5 uker ferie + opptjente feriepenger

I en gjennomsnittsmåned er det 26 virkedager. 5 uker ferie utgjør 30 virkedager, altså 4 dager mer enn gjennomsnittsmåneden. På lønnslippen kommer dette gjerne til uttrykk ved at det står -4/26 månedslønn.

Til grunn for utbetalingen ligger imidlertid følgende regnestykke:

Lønn for juni (skal utbetales)
+ Opptjente feriepenger (opptjent forrige kalenderår)
- 30/26 månedslønn      (andel av feriepenger = 5 uker lønn)
= Til utbetaling (Junilønn og feriepengetillegg, trekkfritt)

Det som gjøres i dette regnestykket er altså at lønn for juni og alle opptjente feriepenger legges sammen. Videre holdes det tilbake feriepenger tilsvarende lønn for de 5 ferieukene arbeidstaker har krav på etter lov og hovedtariffavtale (30/26). Disse feriepengene utbetales i stedet som vanlig lønn i de ukene arbeidstaker faktisk har ferie. Det som utbetales i juni er dermed

• Junilønn
  • Feriepenger som overstiger vanlig lønn for ferieukene (feriepenge­tillegget)

En forutsetning for å benytte juniavregning er at feriepengene overstiger den lønnen arbeidstaker skulle hatt i ferien (hvis ikke ville arbeidstaker i praksis fått trekk i junilønnen).

Dersom feriepengene utgjør et mindre beløp enn lønn i ferien, må derfor ferielovens hovedregel benyttes. Feriepengene skal da utbetales i tilknytning til hver enkelt ferieuke, mens lønnen stoppes i selve ferieperioden.

For ordens skyld minner vi om ordningen med full lønn i ferien til nyutdannede lærere og lærere som har vært i studiepermisjon.

Kilde: veilederen.no