Verdens lærerdag - gratulerer med dagen alle Kristiansunds-lærere!

Publisert: 05.10.2022

Verdens lærerdag 2022: Morgendagens utdanning begynner med lærerne

På denne dagen setter verdenssamfunnet søkelys på lærernes betydning i en verden i endring.

I år har vi vært gjennom historiens lengste lærerstreik her til lands - en streik som regjeringen til slutt stoppet ved hjelp av tvungen lønnsnemd.

Norske lærere er ikke alene om å måtte kjempe for bedre arbeidsbetingelser og for statusen til læreryrket.

I forbindelse med Verdens lærerdag i år understreker organisasjonene bak markeringen at altfor mange elever i dag mangler kvalifiserte lærere. Samtidig er  temaet i år en anerkjennelse av følgende: For å få til nødvendige samfunnsendringer er lærerne helt uunnværlige.

UNESCO har erklært 5. oktober som Verdens lærerdag for å markere og feire framleggelsen av en felles anbefaling fra UNESCO og FNs internasjonale arbeidsorganisasjon (ILO) vedrørende lærernes status som beskriver læreres plikter og rettigheter, og gir internasjonale standarder for læreres utdanning, rekruttering, ansettelse, samt utdannings- og læringsvilkår. Formålet er å styrke lærernes status for å fremme utdanning av høy kvalitet.

Markeringen av Verdens lærerdag er et samarbeid mellom UNESCO, UNICEF, UNDP, ILO (International Labour Organization) og EI (Education International) – der Utdanningsforbundet er medlem.

GRATULERER MED DAGEN!