Streiken trappes opp på Gjøvik

Utdanningsforbundet har varslet opptrapping av streiken fra mandag. Ytterligere 41 lærere i Gjøvik kommune og 4 nye i Innlandet fylkeskommune tas da ut i streik.

Det er 29 lærere på Bjørnsveen ungdomsskole og 12 lærere på Biri ungdomsskole, samt 4 nye på Gjøvik videregående skole som fra mandag tar på seg streikevestene.

-  Fra mandag vil 1400 nye lærere over hele landet tas ut i streik. Det er beklagelig at vår arbeidsgivermotpart KS ikke hører fra seg i denne konflikten, sier fylkesleder Thore Johan Nærbøe.

Han mener Utdanningsforbundet fører en ansvarlig streik, selv om tredjepart blir rammet.

- Vi tar fortsatt ikke ut lærere ved barnehager og barneskoler for å skjerme de minste  barna og de minste elevene. Vi er lei oss for at flere elever i ungdomsskolen og i videregående blir rammet, men det er dessverre helt nødvendig å ta denne kampen. Skolen i Norge er alltid av politisk interesse, men i denne konflikten er politikerne i Innlandet nesten fraværende. Det er skremmende, for de er savnet, sier Thore Johan.

Streikeleder Aud Heiberg har travle dager.

-  Streikeviljen er stor. Dette er en alvorlig situasjon, og jeg håper KS kommer på banen raskt. Det bør være mulig å finne en løsning på denne streiken. Dersom KS virkelig er så opptatt av elevene som de sier, bør de klare finne midler til å avslutte denne streiken, sier hun.