Utdanningsforbundet Tynset støtter Ukraina

Publisert: 09.03.2022

Russlands krigføring i Ukraina er et klart brudd på folkeretten og krigen går i stor grad ut over uskyldige sivile.

Folket i Ukraina har blitt fratatt trygghet og store deler av infrastrukturen er lagt i grus. Vi leser om angrep på boliger, skoler og direkte angrep på en befolkningen som forsøker å flykte til tryggere områder. Vi ser bilder av familier som har blitt utslettet i det de flykter fra krigshandlingene. Tilgangen på ressurser er begrenset, og behovet for livreddende mat, vann, beskyttelse og medisiner er stort.

Utdanningsforbundet Tynset ønsker å vise sin støtte i dette arbeidet og gir 10 kroner per medlem til Flyktninghjelpen (Norwegian Refugee Council). De har infrastruktur og folk tilstede der det trengs mest akkurat nå. Med våre 290 medlemmer vil dette tilsammen utgjøre 2900,-.

Vi oppfordrer samtidig andre organisasjoner, lokallag og fykeslag i Utdanningsforbundet om å gjøre tilsvarende vedtak.