Maren Haga Vang legger opp til diskusjon rundt avvikshåndtering på Innlandsforum

Publisert: 01.12.2022

Utdanningsforbundet Tynset, ved Maren Haga Vang, la opp til diskusjon rundt avvikshåndtering på Innlandsforum i dag.

Innlandsforum er som navnet sier et forum hvor lokallag i Innlandet kan løfte saker. Her deles erfaringer og ulike aktuelle saker diskuteres.

I dag la Utdanningsforbundet Tynsets leder Maren Haga Vang fram en sak om avvik.

Avvik i avviksystemet

Bakgrunnen for å ta opp saken er at det oppleves av avvikssystemet ikke blir brukt i Nord-Østerdal. Det er også motvilje å spore mot bruken av avvik. Fylkesledelsen i utdanningsforbundet oppfordrer til å bruke avvikssystemet. Det er dette systemet som på best mulig måte kan synliggjøre avvik i arbeidshverdagen vår. Avvik skal ikke brukes som eller oppfattes som kritikk, men synliggjøre utfordringer og forbedringspotensiale.

Utdanningsforbundet spør Innlandsforumet om andre kommuner har avvikssystemer som fungerer og hvordan kommunene i Innlandet kan sikre et levende avvikssystem, hvor arbeidsgiver passer på at systemet taes i bruk, at ansatte har nok og riktig opplæring, og hvor avvik blir fulgt opp på en riktig måte. Samt hvordan skape aksept og forståelse hos politisk ledelse?