SKO-leder beklager

Publisert: 20.09.2021

Leder i SKO-utvalget (skole, kultur og omsorg) i Stor-Elvdal kommune, beklager at de folkevalgte ikke takker ja til invitasjonen fra Utdanningsforbundet om et besøk på skoleplatået.

Utdanningsforbundet i Stor-Elvdal inviterte politikerne til omvisning og besøk allerede 7. mai 2021 fordi styret ønsket å vise de folkevalgte sin arbeidshverdag - ute og inne. Denne invitasjonen ble ikke besvart, før UDF purret. Møtet i SKO-utvalget i mai ble avlyst og begrunnet med smittesituasjonen i kommunen, og juni-møtet ble holdt digitalt. Styret i UDF vedtok i styremøtet 30. august at invitasjonen skulle sendes på nytt, med håp om et besøk av SKO-utvalget i forbindelse med høstmøtet 22. september. Først takket SKO-utvalget ja, deretter beklaget utvalgslederen på vegne av rådmannen at de heller ikke denne gangen kunne stille. Rådmannen skriver i en epost til utvalgslederen at årsaken er at det er administrasjonen som skal bestemme når og hvor befaringer skal foregå, ikke fagforeninger eller andre interesseorganisasjoner. Rådmannen planlegger en befaring med kommunestyret på skoleplatået noe senere denne høsten. SKO-møtet som var satt opp den 22. september ble avlyst grunnet liten saksmengde. Nå er det imidlertid innkalt til arbeidsmøte samme dato, med mange saker til orientering. Arbeidsmøtet er ikke offentlig, eller beslutningsdyktig.