Tariffinfo nr. 2

Publisert: 22.03.2024

Tariffinfo nr. 2 i 2024 kom i går.

Våre overordnede krav i tariffoppgjøret

Etter tre år med ingen eller negativ utvikling i kjøpekraften er kravet tydelig: – Det er på tide med en klar reallønnsvekst, sier Utdanningsforbundets leder Geir Røsvoll.

Tariffoppgjøret 2024 er et hovedoppgjør. Det betyr at det kan forhandles om alle elementene i hovedtariffavtalen.

Kravene som er utformet er kommet etter en grundig prosess. Et viktig bakteppe har vært den svake lønnsutviklingen lærerne har hatt de siste årene.

– Vi forventer at våre arbeidsgivere bruker lønn for å rekruttere til yrkene i kommunene der det kreves høyere utdanning, og at de gjør noe med den mindrelønnsutviklingen lærerne har hatt de siste årene.

Les hele saken her: Overordnede krav

Unios tariffpolitiske uttalelse 2024

Unio har også vedtatt noen overordnede føringer for årets hovedtariffoppgjør.

Unios overordnede føringer er:

• Lønnsoppgjøret må sikre Unios medlemmer en klar reallønnsvekst. Reallønnsnedgangen vi har sett de siste årene kan ikke fortsette.
  • Tariffoppgjøret må bidra til å redusere lønnsgapet mellom offentlig og privat sektor for ansatte med høyere utdanning.
  • Offentlig sektor må, som privat sektor, bruke lønn som virkemiddel for å rekruttere og beholde ansatte med nødvendig utdanning og kompetanse.

Les hele uttalelsen:UNIOS tariffpolitiske uttalelse

Følg med på lønnsoppgjøret via våre nettsider: https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/lonnsoppgjoret/utdanningsforbundets-overordnede-krav-i-tariffoppgjoret-2024/

Her finner du blant annet tariffkalender, tariffoppgjøret steg for steg og de ulike tariffavtalene.

Tariffinfo nr. 2/2024 ligger under Tillitsvalgt+.