Fra medlemsmøtet for barnehage 4. april

Publisert: 05.04.2024

Stort engasjement om sakene. Vi skrev brev til oppvekstkomiteen.

Det er viktig å få fram at barnehageansatte opplever en del utfordringer når det stadig kommer nye ettåringer inn i avdelingene. Dette er beskrevet i brev til oppvekstkomiteen for å bidra med faglige innspill og en evaluering. Se brevet i vedlegg.

Av andre saker, drøftet møtet tidlig innsats. Slik det er nå realiseres ikke visjonen i barnehagen.Det må gjøres tydeligere prioriteringer. Bemaningssituasjononen og fraværsproblematikk ligger til grunn for å lykkes med tildig innsats, at de trygge, gode mennenskene barna møter  er friske og på jobb dag etter dag.

Som en del av dette snakket vi også om avviksmeldinger og hvordan avvik behandles. Signalene i møtet var at ansatte er positive til å jobbe videre med avviksrapportering. Det kom forslag om å fokusere på avvik på systemninvå. Vi fremmer forslag om at arbeidsgiver blir med og definerer noen satsninger. Det viser seg at meldeportalen Compilo kan settes opp med "hurtigknapper" for gjentakende avvik, eller å rapportere samleavvik. Det kan effektivisere selve prosessen for den enkelte arbeidstaker. Mange er usikre på hvordan det skal meldes, og opplever heller ikke måten avvik lukkes som relevant.

Med pensjonsforliket vedtatt denne våren kommer det også opp spørsmålstillinger, ikke bare om hva som skjer etter at man er pensjonert, men minst like viktig at det må skje noe som gjør at det er realistisk at barnehagelærere står i jobb til pensjonsalder. Veldig få står i yrket etter 57 år, slik det er i dag. Vi må se etter tiltak lokalt som bidar. Møtet pekte med en gang på at økt grunnbemanning vil bety mye for å klare å stå i jobb.

I Søndre Land ønsker de tillitsvalgte å ta opp lokal avtale om arbeidsklær til revidering. Møtet mente at det er et stort behov for arbeidstøy. Det er også ønke om å drøfte ordning om tøy som kan sendes til vask. Faglig er det nå slik at ansatte skal delta i leken. Det lekes inne og ute til alle årstider. Hensiktsmessig arbeidstøy er mye mer enn ett allværsett.

Referat ved Arne O.Walbye