Vissen skolepolitikk

Publisert: 23.09.2022

Du visste vel at trærne feller blader for å spare på vannet og holde tilbake viktige næringsstoffer? Men visste du at politikere trekker tilbake valgprogrammet sitt når det virkelig gjelder for lærerne.

Holder politikerne tilbake lønna vår for å spare penger i kommunene?

Nå møter vi den tomme stols taktikk. Fredrik Solvang sa det så tydelig da han avsluttet NRK Debatten tirsdag. «Ikke særlig takk til KS, som ikke kom.»

Bortsett fra Rødt som på nasjonalt nivå støtter lærerstreiken, er det ikke lett å forstå seg på politikerne om dagen. En sak er at kommunepolitikere i kraft av å være arbeidsgiver har latt seg trollbinde av forhandlingsdelegasjonen i KS. Man kan til en viss grad forstå at de ikke makter å reise seg mot den mektige organisasjonen som ser ut til å leve sitt eget liv.

En annen sak er hva politikerne vil med sine selvstendige partiprogram, meislet ut på landsmøter. Partiene er ikke arbeidsgiver. Partilederne måtte vel kunne kommentere hva de tenker arbeidskonflikten betyr, og hvordan den påvirker partienes strategiske mål med skole, lærere og kvalitet.

Kunnskapsminister Tonje Brenna er ikke arbeidsgiver, selv om mange lærere nå begynner å vende seg mot sentralmakta fordi lokalmakta svikter. Hun kunne uttalt seg om lærere og kompetanse, kanskje med en smakebit knyttet til ny opplæringslov som snart skal vedtas. Hun behøvde ikke si noe om lønn.

Hvor er politikernes fagre ord om skole høsten 2022?

I Søndre Land takker vi SV, RØDT og Venstre som mandag 19.9. ville at kommunestyret skulle sende KS tilbake til forhandlingsbordet. De ble stemt ned, og jeg som leder av Utdanningsforbundet Søndre Land blir mer usikker på hva de andre partiene faktisk tenker om lærerne våre.

Rundt om er det også gjort lokale forsøk på å få politikerne på banen.

I etterkant av streiken er det mye vi må ta tak i: Hvordan arbeidsgiver etablerer sine lønnstilbud, og hvordan arbeidsgiver (kommunestyrene) følger opp lønnspolitikken, både i sentrale og lokale forhandlinger.

Vi som er klasseledere vet at når den rette ikke tar styring i rommet, vil det alltid være andre som tar kontroll. Lærterstreiken er helt klart en politisk oppvåkning for norske lærere. Det kommer snart en kommunnevalgkamp. Vi skal ikke sette stolen tom under paneldebattene!

KS, med Gunn Marit Helgesen, er nå åpne på at de har nedprioritert lærerne i årets oppgjør. Dette fordi kommunene skal ha sagt at andre grupper skulle prioriteres. En slik taktikk kan gjentas i årevis. Ingen er tjent med at Norge ikke kan tilby kvalitativt gode skoler!

Da visner landet.