Storslått streikemarkering på Gjøvik 22. august.

Publisert: 24.08.2022

Innlandet er et langstrakt fylke og Utdanningsforbundet er svært fornøyd med at vi fylte Gjøvik Gård med over 700 engasjerte medlemmer til streikemarkering.

Aud Heiberg, lokallagsleder og streikeleder i Gjøvik bandt markeringen godt sammen. Rolig og tydelig fikk hun fram kontrasten mellom det å stå i streik nå, og hvordan hun egentlig liker å samarbeide med arbeidsgiver for å følge avtaleverket. Når en så sindig dame streiker er det verdt å lytte! Men så langt har ikke forhandlingsmotparten valgt å lytte.

Sentralstyremedlem Turid Buan Øfsti kom i sin appell inn på opplevelsen av å sitte i forhandlingsrommet med KS, og hun gjentok hva hun fortalte meg tidligere i sommer. KS hadde et økonomisk handlingsrom, slik hun så det, innenfor den ramma som var. KS valgte å ikke bruke det til lærernes gunst!

Avdelingsleder og konstituert assisterende rektor ved Gjøvik videregående skole holdt en appell hvor hun sa at denne streiken tar vi på vegne av elevene våre og kvaliteten på opplæringstilbudet de får. Politikernes ambisjoner om høy kvalitet henger ikke sammen med et arrogant lønnstilbud hvor arbeidsgiver ikke prioriterer arbeidstokken i fylkeskommunen hvor 70 % er lærere.

Fylkesleder Thore Johan Nærbø holdt også et flammende innlegg og takket lærerne i Gjøvik på vegne av oss alle. De frammøtte responderte med rungende applaus som helt klart motiverer til videre kamp, både i Gjøvik og for alle oss andre!

Lokallaget fra Søndre Land stilte med 27 medlemmer. Lokallagsleder hadde forberedt streikeplakater. For å få fram misnøyen med KS behandling av lærerne ble hovedbudskapet understreket med bruk av koster til plakatstativ. Nye koster til KS. Atten års ukultur er nok.

Lokalalget samlet seg nær scenen, og våre plakater fikk god oppmerksomhet. Steffen Handal postet bildet av oss senere på kvelden som del av oppsummering av den nasjonale markeringen av streiken. Uten engasjerte medlemmer får vi ikke vist oss fram. Takk til alle som bidro til at Utdanningsforbundet ble hørt og sett langt utenfor Gjøvik Gård.

Vi trenger arbeidsgivere som tar lærermangelen på alvor. Streiken er derfor nødvendig. Når streiken trappes opp mandag 29. august, blir det nye former for markeringer. Også de som ikke fikk deltatt på Gjøvik får da en ny mulighet, arrangementet vil ha en digital løsning. Følg med!

OA: https://www.oa.no/larere-i-streikemarkering-pa-gjovik-gjovik-streiker-for-hele-innlandet/s/5-35-1596671

Utdanningsforbundet Innlandet oppsumerer: https://www.utdanningsforbundet.no/fylkeslag/innlandet/nyheter/2022/hundrevis-pa-streikemarkering-i-gjovik/

Streiken trappes opp: https://www.utdanningsforbundet.no/nyheter/2022/larerstreiken-trappes-opp/

Om digital streikemarkering: https://www.utdanningsforbundet.no/nyheter/2022/digital-streikemarkering-29.08/