Unio i konflikt

Publisert: 02.06.2021

Konflikten er en tydelig beskjed til arbeidsgiver om at nå må lønn brukes som virkemiddel for å rekruttere og beholde kompetent arbeidskraft i de store og tunge velferdstjenestene for barn og helse.

Fra onsdag vil over 20.000 UNIO-medlemmer være i streik. Vi opplever mye oppmerksomhet i media rundt den pågående konflikten. Vår leder Steffen Handal er sterkt profilert og deltar i mange debatter og intervjuer.

Streiken bringer også en rådvill forhandlingsmotpart ut i lyset. Da Handal spurte forhandlingsleder fra KS, Tor Arne Gangsø om han hadde en plan, var svaret at sykepleierne fikk et lønnsløft i 2019! Slik blir det ikke flere lærere til å ta de 6 000 000 undervisningstimene gjennomført av mer eller mindre tilfeldige vikarer.

20 000 kollegaer og fagforeningsvenner står nå på barrikadene for oss alle. Det er krevende å stenge ned tjenestene, men en åpenbar nødvendighet for å røyke ut holdningene arbeidsgiver viser. Etter et pandemiår hvor befolkningen har vendt seg til det offentlige med håp og forventning om at tjenestene for barn og helse skal gi trygghet og kontinuitet i hverdagen, er det tydelig for samfunnet hva som skjer når våre tjenester ikke blir levert. Og, et slikt samfunn er det trolig få som ønsker. Da kan vi ikke leve med ubemannede sykepleiestillinger hvor vaktplaner lappes sammen med stress, overarbeid og bemanningsselskaper. Da kan vi ikke ha bakdøra åpen inn i klasserommet for de billige ufaglærte mens statsministeren later som hun skaper en skole med enda mer kompetente lærere. Kjeden er ikke sterkere enn det svakeste leddet.

Har du kjøpt ei ny leilighet hvor sluket er det høyeste punktet på badet, er det murerfirmaet du snakker dritt om ved kaffetrakteren på jobben, ikke den ufaglærte vikaren som laget akkurat ditt bad.

Vi som er proffe og erfarne blir også målt på arbeidsoppgaver løst av de ukvalifiserte i vår organisasjon. Vårt utviklingsarbeid stanser opp når vi hele tiden får nye inn på laget som må læres opp og settes inn i jobben. Når det i mange kommuner, også på det sentrale østlandet, er slik at 2 av 10 lærere på skolen ikke er utdannet til å gjøre jobben er det krise. Verken sentrale, eller lokale myndigheter ser ut til å ha en plan for å løse dette. Nå må de lytte til vårt forslag; LØNN!

Vi oppfordrer alle medlemmer til å dele bilder på Facebook, Instagram o.l. for å markere støtte til kollegene våre, som streiker på vegne av oss alle. Slik kan vi bidra til å sette ekstra fokus og trykk på saken vår.

Bruk gjerne ark eller plakater med tekst, og merk bildene med #UNIOistreik og #forkunnskapogtrygghet.

Få gjerne med deg en kollega eller flere på aksjonen. Det er selvfølgelig lov å ta bilder sammen. Ved å like og dele andre sine bilder bidrar du også til å sette fokus på saken vår.

Vi håper også at du tar i bruk profilrammer på Facebook, om du er der, og at du oppfordrer andre til å gjøre det samme. Det er opprettet en egen Facebook-gruppe, «Vi som støtter Unio-streiken». Der er det plass til flere. :)