Arrangement på Varanger museum Vadsø 23.03.24

Publisert: 26.04.2024

Pensjonistrådet i Utdanningsforbundet Vadsø inviterte til arrangement på Varanger Museum, Vadsø, onsdag 20.03., der Einar Niemi fortalte om fornorskning i skolen, med fokus på Varanger. Vi sendte invitasjon til våre "kolleger" i Tana og Nessby, og hele fire stykker derifra tok turen til museet sammen med oss. Hyggelig!

Det var et meget interessant foredrag Einar holdt, der han tok utgangspunkt i nasjonsbyggingen etter at vi fikk vår egen Grunnlov, og riket Norge så dagens lys i 1814. Skolen, skolesystemet og et felles språk var noen av de viktigste nasjonsbyggende tiltakene.

Naturlig nok var det stridigheter om fornorskningspolitikken, og tospråkligheten stod faktisk sterkt også hos myndighetene. Bl.a. ble småskoleklassene møtt med sitt morsmål; finsk eller samisk.

Vadsø ble kalt kvenenes hovedstad i Norge, og hadde størst bosetning av finlendere i Norge. Dette har satt sitt preg på byen; det ble utgitt finsk avis i Vadsø i en periode, 26 numre totalt, og det var 2 finske bibliotek i byen på slutten av 1800-tallet. Det ble til og med planlagt oppstart av en finsk folkeskole i byen ca 1890, men kun 3 elever møtte, så det ble ingen skole likevel.

Einar Niemi er en utrolig kunnskapsrik og inspirerende historiefoteller!