Hilsen fra ny lokallagsleder

Publisert: 10.08.2023

Hei!

Et nytt skole- og barnehageår er i anmarsj og jeg har som ny lokallagsleder i Utdanningsforbundet Hammerfest begynt å komme på plass på kontoret vårt i byen.

Som ny lokallagsleder har jeg mye å lære, men jeg ser på utfordringer som måtte komme med friskt mot, og har et ønske om å kunne utgjøre en forskjell sammen med styret, hovedtillitsvalgt, arbeidsplasstillitsvalgte og såklart alle dere som vi er her for: medlemmene.
Jeg vil at medlemmene i Utdanningsforbundet Hammerfest skal oppleve en levende organisasjon, hvor engasjement og tilhørighet er noe man kjenner på som medlem.

Jeg ønsker å være en synlig representant for Utdanningsforbundet – ute blant medlemmene, og i det offentlige ordskiftet.

Politiske partier sine intensjoner om kvalitet og kompetanseheving i barnehage og skole ytrer et fokus på barna og elevenes beste. Det er kjempeflott, men man må samtidig se på hva som vil være til de ansattes beste! Vi kommer ikke utenom det, og velger man likevel å se forbi lærernes ganske tydelige behov, kommer heller ikke de gode politiske intensjonene til å ha noe feste. Det vet vi som arbeider i skoleverket. Et godt arbeidsmiljø er en helt grunnleggende forutsetning for stabile ansatte som kan stå i større stillinger og arbeide i flere år. Ringvirkningene av et godt fungerende skoleverk vil vise langt utenfor skolegården. Status per i dag er at for å realisere politiske vyer om bedre oppvekstsvilkår og kompetanseheving i skole og barnehage - er bedre arbeidsvilkår for lærerne en absolutt nødvendighet. Det behøves for å beholde alle de dyktige lærerne som har stått i jobben lenge, og det behøves for å rekruttere nok nye lærere i fremtiden. Det er med litt skrekkblandet fryd at jeg tar på med hatten for å fronte lærernes sak, men jeg håper i det lengste at jeg vil gjøre en god jobb som lokallagsleder.

I en hektisk hverdag hvor mange har mye – håper jeg at vi i det kommende året klarer å skape en aktiv medlemsmasse som engasjeres i klubbmøter, og som vil delta på arrangementer i vår regi.

Jeg ser frem til et tett og godt samarbeid det kommende året!

Ida Marie Midttun

Lokallagsleder Utdanningsforbundet Hammerfest