Hvorfor vi mener skolebibliotek er viktig

Publisert: 29.08.2023

Vi spurte politikerne om de ville støtte en styrking av ressurser til skolebibliotek og godt utdannete skolebibliotekarer.

Hvorfor gjorde vi det?

Vi vet at veien til bedre leseferdigheter går via lesing, og da gjerne i bokform. PIRLS er en stor internasjonal leseundersøkelse, resultatene fra 2021 viser at norske 10 åringer skårer langt lavere enn det de gjorde i 2016. tilbakegangen tilsvarer omtrent  et halvt års skolegang!

Av de 65 landene som deltar i undersøkelsen skårer våre 10 åringer lavest av alle på leseglede. Vi mener at kommunens systematiske nedbygging av skolebibliotekene er en feil som må rettes opp!

En godt utdannet skolebibliotekar kan både finne boken som gjør at elevene får mer leseglede, de kan også være en enorm støtte til det som skjer i klasserommet. Ved å være i tett dialog med lærerne finner skolebibliotekaren frem både faktabøker og skjønnlitteratur som støtter opp under temaet som klassene jobber med. På den måten blir skole litt mindre abstrakt og får en dybde som bare litteratur kan gi.

Vi vet også at nærliggende kommuner satser på skolebiblioteker og godt utdannede skolebibliotekarer. Vi i Bærum liker jo å være best i klassen, men det trenger jo ikke å være sparing hver gang. Noen ganger kan det jo også være å tilby de beste tjenestene til barn og unge.