«En fot i begge leire hadde vært ypperlig». En studie av offentlig ph.d. i utdanningsfeltet
De fleste kandidatene innen offentlig ph.d.-ordning opplever stor interesse for forskningsprosjektene både på jobben og fra omgivelsene ellers. Særlig lærere er gode til å spre kompetansen de tilegner seg, og det er et argument for at flere av dem burde ta doktorgrad.
Rapport 2021
Lærerutdanningene – søkere og uteksaminerte kandidater 2020
Dette faktaarket ser på antallet som har søkt opptak til og blitt uteksaminert fra de ulike lærerutdanningene i 2020. I tillegg ser vi også på hvordan utviklingen har vært for disse utdanningene de siste årene.
Faktaark 8 / 2020
Tid til forskning og utviklingsarbeid – en kartlegging av universiteter og høyskolers ordninger
Ansatte i forsknings- og undervisningsstillinger på universitet og høyskoler møter forventninger om å bidra med sin forskningsbaserte kunnskap. Det forutsetter at institusjonene legger til rette for tid til kjerneoppgavene forskning, utviklingsarbeid og undervisning.
Rapport 2 / 2020
Education at a Glance 2019 – internasjonale sammenlikninger av høyere utdanning
Education at a Glance er OECDs årlige statiststikkrapport om utdanningssektoren. EaG sammenlikner OECD-landene blant annet når det gjelder bruk av ressurser til, deltagelse i og målbare resultater av utdanning. Rapporten dekker hele utdanningsløpet – fra barnehage til høyere utdanning. Dette faktaarket tar for seg indikatorer som gir informasjon om høyere utdanning.
Faktaark 9 / 2019
Lærerutdanningene – søkere og uteksaminerte kandidater 2019
I dette faktaarket ser vi på hvor mange som har søkt opptak til de ulike lærerutdanningene i 2019 og på hvordan utviklingen har vært de siste fire årene. I tillegg presenterer vi antallet studieplasser som Kunnskapsdepartementet tildeler universitet og høyskoler, antallet studenter som blir tilbudt studieplass, antallet som bekrefter at de tar imot studieplassen, og hvor mange som er uteksaminert fra lærerutdanningene.
Faktaark 7 / 2019
Kva skal vi med studiespesialiserande utdanningsprogram? Utfordringar og dilemma i den studieførebuande utdanninga
Kva inneber det å vere studieførebudd? Kva er vidaregåande skule si rolle i kvalifiseringa til høgre utdanning?
Temanotat 2 / 2019
Lærerutdanningene – søkere og uteksaminerte kandidater 2018
I dette faktaarket ser vi på hvor mange som har søkt opptak til de ulike lærerutdanningene i 2018, og hvordan utviklingen har vært for disse utdanningene de siste fire årene. Vi presenterer også antallet studieplasser som departementet tildeler universitet og høyskoler, antallet studenter som blir tilbudt studieplass, og antallet uteksaminerte fra lærerutdanningene.
Faktaark 12 / 2018
Lærerutdanningene – søkere og uteksaminerte kandidater
I dette faktaarket ser vi på antall søkere til de ulike lærerutdanningene, og på hvordan utviklingen har vært for disse utdanningene de siste fire årene. Vi presenterer også antallet studieplasser som departementet tildeler universitet og høyskoler, antallet studenter som blir tilbudt studieplass, samt hvor mange som er uteksaminert fra lærerutdanningene.
Faktaark 1 / 2018
Flere barn på blokka
Å avsette tid til å systematisere vurderingsarbeidet, bidrar til at flere barn blir sett. Det viser resultatene fra et forsknings- og utviklingsprosjekt gjennomført i to barnehager.
Rapport 2017
Kvalifisering, tid og lønn. En undersøkelse blant Utdanningsforbundets medlemmer i universitets- og høgskolesektoren
I denne rapporten presenteres resultatene fra en undersøkelse blant Utdanningsforbundets medlemmer som er ansatt i universitets- og høyskolesektoren.
Rapport 2 / 2017