Forslag til midlertidige endringer i integreringsforskriften - økt arbeidsretting av introduksjonsprogrammet

Utdanningsforbundet viser til forskning om at jo lengre man bor i det landet man har flyktet til, dess mindre sjanser er det for at man reiser tilbake. Det er derfor viktig at vi ruster dem for å bli en samfunnsressurs. Nøkkelen er god språkopplæring.

Myndighetene er opptatt av at de ukrainske flyktningene skal komme raskt i arbeid og foreslår å gjøre noen endringer i introduksjonsprogrammet med hensyn til lengden på og innholdet i kursene. Utdanningsforbundet vil søke å besvare de formulerte spørsmålene, men opplever samtidig at det er nødvendig å si noe overordnet om situasjonen.

Krigen fortsetter – varig bosetting

Etter mer enn ett og et halvt år med krig i Ukraina, ser vi ennå ikke tegn til at den vil ta slutt. Det betyr at ukrainerne som er kommet til Norge, mest sannsynlig vil bli her lenge, kanskje for alltid. Utdanningsforbundet mener at norske myndigheter må planlegge for varighet, og ikke for en snarlig hjemreise. En planlegging for langvarig og kanskje varig opphold handler ikke bare om tilrettelegging av god kvalitet for ukrainerne, men også om nødvendig tilrettelegging for det norske samfunnet: for bosetting, for et godt skole- og barnehagetilbud og andre offentlige velferdstjenester, for at ukrainerne skal få relevant kvalifisering for arbeidslivet i privat eller i offentlig sektor, og for at de skal kunne ta del i lokalsamfunnet og være gode foreldre og omsorgspersoner for sine nærmeste.

I høringsnotatet sies det ikke noe om at ukrainerne har kommet til Norge fordi de har måttet, ikke fordi de har ønsket det. De har en bør med seg om lidelser og tap, og kan være preget av traumer. Ukrainere som kommer nå eller enda senere i krigsforløpet er sannsynligvis mer preget av krigens redsler enn de som allerede er kommet. En viktig oppgave for det norske samfunnet er å være en trygg havn, som gradvis kan bidra til å gi ukrainerne opplevelsen av en form for normalitet selv om krigen fortsetter å herje i hjemlandet. I en slik sammenheng er både utdanning og arbeid viktige fundament å bygge det nye livet i Norge på.

Les mer: vår høringsuttalelse (pdf, 175 kB)