Ny som lærer - hva med veiledning

Høst - et nytt barnehage- og skoleår for barn/elever og lærere er i gang. Mange spente barn og foreldre er på vei inn i en overgang enten til å få et barnehagebarn eller 5/6 åringene som ser frem til, kanskje med litt skrekkblandet fryd, å begynne på skolen. Det er også en stor gruppe nyutdanna lærere som skal være lærere for en gruppe barn/elever for første gang.

Utdanningsforbundet ønsker alle barn og unge lykke til med nytt barnehage- eller skoleår. Barna skal ha et best mulig innhold i sin hverdag, derfor er det viktig at lærerne har gode rammer for å etablere gode rutiner for danning og utdanning.   
Det er viktig med tilrettelegging for veiledning av nyutdanna lærer, både i barnehage og skole, nettopp for å etablere disse gode rutinene. 

Ledernes viktige rolle.
Lederne er viktige i dette arbeidet. De har et særskilt ansvar for den faglige og pedagogiske ledelsen. Det er en lederoppgave å støtte og stille krav til det faglige arbeidet, og de skal veilede, utfordre, motivere og involvere.

Krevende å gå fra studentliv til yrkesliv  
Veiledning er en av de viktigste virkemidlene for å forebygge frafall fra læreryrket. Generelt sett opplever nyutdanna lærere det krevende å gå fra utdanningslivet til yrkeslivet. Dette bekrefter flere undersøkelser, blant annet STEP (Partnership for Sustainable Transition from Teacher Education to The Profession). I deres rapport, fra en spørreundersøkelse besvart av studenter i det første kullet i den nasjonale femårige integrerte masterutdanningen, kom det frem at et av de viktigste områdene, i første periode som yrkesaktiv, er å få støtte og hjelp fra kollegaer og mer formalisert veiledning fra en kvalifisert veileder. 

Ansvaret for veiledning
Ansvaret for å ivareta nytilsatte lærere på en god og strukturert måte ligger lokalt hos arbeidsgiver(barnehagen/skolen). Det har siden 2009 vært ulike avtaler om veiledning i barnehage og skole, den siste fra 2018: Veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere i barnehage og skole 
Selv om det er et arbeidsgiveransvar å legge til rette for veiledning, anbefaler vi at nyutdannede nytilsatte lærere etterspør veiledning, om ikke dette kommer opp automatisk. Hvis du synes dette er vanskelig å etterspørre, ta kontakt med din tillitsvalgt og spør hva som er retningslinjer for dette på din arbeidsplass.  

Velkommen i yrkeslivet! 

For ytterligere informasjon kan disse nettsidene være aktuelle: 
Ny som lærer 
Min første jobb som nyutdannet barnehagelærer 
Min første jobb som nyutdannet lærer