Regler for avverging av skade og bruk av fysisk inngripen mot elever

Utdanningsforbundet støtter de overordnede intensjonene bak lovforslaget; å skape en trygg skolehverdag for elever og ansatte, og skape gode vilkår for å kunne håndtere krevende situasjoner.

Hovedsynspunkt

Utdanningsforbundet støtter intensjonen som ligger til grunn for forslaget til lovendring, men kan ikke støtte departementets forslag slik det foreligger nå.

En forutsetning for at Utdanningsforbundet skal kunne slutte seg til et forslag om fysisk inngripen mot elever, er at skolene i Norge har en operativ beredskap og en konkret tiltaksplan for å forebygge, håndtere og følge opp situasjoner der fysisk inngripen kan være aktuelt. Vi er langt unna en slik status i dag, og kommuner og fylkeskommuner har svært ulik kapasitet og kompetanse til å «sørgje for at skolen driv eit kontinuerleg og systematisk arbeid for at det ikkje skal oppstå situasjonar der tilsette grip inn fysisk mot elevar».

Slik forslaget er utformet i lys av dagens situasjon med fraværende støttesystem for lærere og ledere, vil ansatte kunne bli stående helt alene i svært utfordrende situasjoner og må ta krevende avgjørelser som både skal være til enkeltelevens beste og til elevfellesskapets beste.

Våre videre kommentarer om lovforslaget har som forutsetning at tiltakene som kan bidra til å gi skolene tilstrekkelige rammer for beredskap og forebygging, kommer på plass først.

Les mer: Vår høringsuttalelse (pdf, 159 kB)