Fagnettverk i kroppsøving

Utdanningsforbundet har opprettet fagnettverk i kroppsøving. Nettverket skal engasjere seg i innholdet i og utviklingen av fagene, støtte det faglige engasjementet blant medlemmene og gi innspill på aktuelle saker.

 

Dette er medlemmene i Utdanningsforbundets fagnettverk i kroppsøving:

Kim René Sjursæther
Fauskanger barne- og ungdomsskole, Vestland

Jeg har en bachelorgrad i idrettsfag og kroppsøving, samt realfagsutdannelse. Jeg har åtte års erfaring som lærer både fra barne- og ungdomsskole, de siste fire årene på Fauskanger barne- og ungdomsskole. Utenom arbeid i skolen, så har jeg lang erfaring fra den frivillige idretten som trener og instruktør i ulike idretter og aktiviteter, hovedsakelig med barn og ungdom.

Jeg brenner for tverrfaglig arbeid, spesielt med friluftsliv som et element. Jeg har også dedikert mye arbeidstid til å få til livredning utendørs for ungdomsskoleelever. Som en forlengelse av dette er jeg også opptatt av å jobbe for å forbedre svømmeopplæringen i norsk grunnskole.

Lene Haga Skarnes
Hellerud videregående skole, Oslo

Jeg tok mastergrad ved Høgskulen på Vestlandet  i 2024 med oppgaven "Elevmedvirkning i kroppsøving – et aksjonslæringsprosjekt". Jeg har PPU fra Høgskolen i Østfold og er lærerspesialist i kroppsøving og idrettspsykologi fra Høgskulen på Vestlandet fra 2021. Siden 2012 jeg har jobbet som kroppsøvingslærer på Hellerud vgs, og har hatt ulike tillegg i stillingen som lærerspesialist, fagkoordinator i kroppsøving og kontaktlærer.

I dag underviser jeg i programfag friluftsliv. En del av stillingen er veiledning av nyansatte på Hellerud videregående skole. Jeg er også praksislærer for studenter fra Norges idrettshøyskole. Jeg er deltager i nettverkene kroppsøving vgs, felleskapene didaktikk og veiledning i Osloskolen. Siden november 2023 har jeg vært leder av nettverk i kroppsøving på videregående skole i Oslo.

Jeg har et ønske om å utvikle kroppsøvingsfaget til å bli et enda mer respektert læringsfag med fagutdannede lærere i alle trinn på grunnskolen. Jeg brenner for elevmedbestemmelse i kroppsøving og å kunne gi alle elevene en opplevelse av utforinger, læring, mestring, utvikling og tilhørighet i klassen og faget. I tillegg til et ønske om å få en bredere felles forståelse av faget kroppsøving i fagmiljøet.

Eirik Nordgård Strupstad
Frøya ungdomsskole og Sistranda barneskole, Trøndelag

Jeg har siden 2015 jobbet ved Sistranda barneskole og Frøya ungdomsskole. I skolesekken har jeg mastergrad i bevegelsesvitenskap fra NTNU og PPU med idrett/kroppsøving fra Nord Universitet. Jeg har undervist i kroppsøving på alle trinn, men jobber i dag med de eldste og de yngste elevene.

Det har vært og er fortsatt viktig for meg at kroppsøvingsfaget er et læringsfag og ikke blir redusert til «gym». Som kroppsøvingslærer har jeg jobbet mye med friluftsliv, overnattingsturer og uteaktivitet på skolen. De senere årene har vi rettet fokus mot svømming og livredning på Frøya, siden havet er tett på skolen og elevene våre. Ferdsel i, ved og på vann er i ytterste fall livsviktig kompetanse som det må jobbes med i skolen uavhengig av bygd og by.

Ellen Karin Homdal
Tangen videregående skole, Agder

Jeg jobber som lektor ved Tangen videregående skole i Kristiansand, og underviser i fagene kroppsøving og naturfag. I tillegg er jeg fagutvikler i kroppsøving på Tangen vgs, samt fagforumsleder i kroppsøving i Agder. Jeg har også erfaring som lærer i grunnskolen. Høsten 2023 ble jeg medlem av det nyopprettede fagnettverket i kroppsøving.

Jeg «brenner» for kroppsøvingsfaget og er spesielt opptatt av temaene inkluderende undervisning, læreplanforståelse, elevmedvirkning og profesjonsutvikling. Våren 2020 var jeg ferdig utdannet lærerspesialist i kroppsøving. I 2022 leverte jeg en masteroppgave om bruk av modellen Lesson Study i profesjonsutvikling på en videregående skole.

Jeg er spesielt interessert i kollektiv utvikling av undervisningsopplegg, og derav også viktigheten av godt samarbeid og kunnskapsdeling mellom lærerutdanningen og praksisfeltet. Via fagnettverket i kroppsøving ønsker jeg å sette fokus på kroppsøvingsfagets rolle og status i samfunnet, slik at alle elever i norsk skole opplever kroppsøvingsfaget som et læringsfag som kan bidra til livslang bevegelseglede og livsmestring!

Glenn Refsnes
Ulstein videregående skole, Møre og Romsdal

Jeg har utdanning fra Norges idrettshøgskole med bachelorgrad i idrettsbiologi, mastergrad i idrettsfysiologi og praktisk pedagogisk utdanning for kroppsøving og idrettsfag. Jobber i dag som lærer i kroppsøving og breddeidrett med fordypning i styrketrening, ved Ulstein vgs. I dag mener jeg kroppsøvingsfaget blir forstått og praktisert på veldig ulike måter, som medfører at elevene sitter igjen med en veldig ulik kompetanse i faget.

Gjennom fagnettverket for kroppsøving ønsker jeg derfor å bidra til en felles forståelse for hvordan faget kan praktiseres med tanke på undervisningsinnhold, hva kompetanse i faget er og hvordan kompetanse kan vurderes. For meg er det viktig at kompetansen elevene sitter igjen med har nytte og relevans også utenfor gymsalen.

Ingrid Emilie Brosø
Nærsnes skole, Akershus

Jeg har tatt utdanning ved Norges Idrettshøgskole, samt videreutdanning i engelsk og naturfag ved USN. Jeg har jobbet i over ti år i Norges Volleyballforbund, fire år i friluftsbarnehage og har siden januar 2021 jobbet som adjunkt med kroppsøving som hovedfag ved Nærsnes barneskole i Asker. Jeg har også vært trener for barn og unge siden 2002.

Jeg ønsker et større fokus på svømmeferdigheter og viktigheten av å tilrettelegge for at alle opplever trygghet i vann. Jeg ønsker også å sette fokus på at lærere som underviser i kroppsøving på barnetrinnet har god nok kompetanse til å jobbe etter lærerplanen i kroppsøving, slik at vi beholder interessen, deltakelsen og engasjementet i faget utover i utdanningsløpet.

Kim Are Bull Hansen
Kinsarvik skule, Vestland

Jeg jobbet på Beitostølen Helsesportssenter i 2008-2009, og begynte å jobbe som kroppsøvingslærer i 2010 ved Kinsarvik Skule. Jeg har en bachelorgrad innen idrett og pedagogikk, samt videreutdanning i kroppsøving ved NIH.

Jeg brenner for et inkluderende kroppsøvingsfag, der alle kan delta uansett forutsetninger. Jeg mener det handler om å skape et engasjerende og inkluderende læringsmiljø der elevene får mulighet til å utforske varierte aktiviteter sammen med andre. Jeg ønsker å bidra til at kroppsøving blir forstått som et læringsfag, og ikke et aktivitetsfag.

Karsten Johan Tornes
Kopperud skole, Innlandet

Jeg har jobbet 13 år som kontaktlærer på små- og mellomtrinnet i Oslo og på Gjøvik. Jeg er utdannet allmennlærer og har en Bachelor i coaching med spesialisering i langrenn fra Norges Idrettshøgskole. I Lyn ski var jeg trener i ti år i aldersgrupper fra åtte år til senior. Nå er jeg fotballtrener og skitrener i Vind IL, og styremedlem i Utdanningsforbundets lokallag.

Jeg er opptatt av inkludering og fellesskap, og hvordan dette kan fremmes gjennom fysisk aktivitet. Spesielt er jeg engasjert i arbeid rundt utvikling av voksenroller som ser den enkelte, tilpasser og etablerer en kultur for et godt fellesskap. Jeg ønsker at barn og unge skal få gode opplevelser knyttet til fysisk aktivitet, slik at de resten av livet finner glede i å bevege seg. Behovet for kompetente kroppsøvingslærere og en helhetlig forståelse av læreplanen er et viktig ledd i dette arbeidet.

Mats Sjuve
Mølladammen ungdomsskole, Akershus

Jeg jobber som kontaktlærer på en ungdomsskole med fagene engelsk, samfunnsfag, kroppsøving, mat og helse og friluftsliv. Jeg var en av de heldige som rakk å ta lærerspesialiststudiet i kroppsøving, noe som førte til et enda sterkere engasjement og nysgjerrighet omkring "god praksis" i faget. Samtidig med studiene fikk jeg på skolen der jeg jobber også rollen som seksjonsleder i kroppsøving og har i ettertid brukt en del tid på å lede arbeidet med å tolke, diskutere og implementere kunnskapsløftet 2020.

Etter videreutdannelsen min har jeg jobbet mye med å forske på egen praksis. Jeg har også samarbeidet med en "ekte" forsker for å utvikle en elevsentrert modell for kompetansen "å øve". Målet har hele tiden vært å skape økt mestring og motivasjon blant elevene for kroppsøvingsfaget. Jeg er veldig opptatt av at vi lærere også må trene på og utvikle vår praksis gjennom utforskning og samarbeid, noe som også er grunnen til at jeg ønsket å være med i dette nettverket.

En annen av mine kjepphester har vært kroppsøvingsfaget status og rolle i skolen. Jeg er fullstendig overbevist om at faget har en veldig sentral rolle i å gi elevene verktøy og innsikt til å kunne mestre livene sine underveis og etter skolegangen. Et av perspektivene jeg har jobbet en del med her er kroppsøvingens rolle i tverrfaglighet. Hvilken arena i skolen er vel bedre enn spill og lek for å snakke, diskutere og lære om demokratiske verdier?

Anne Breivik
Godalen videregående skole, Rogaland

Jeg jobber som lektor på Godalen videregående skole i Stavanger, og underviser i fagene norsk og kroppsøving, i tillegg til å være fagkoordinator i kroppsøving. Jeg fullførte etterutdanningen "lærerspesialist i kroppsøving" våren 2022, og har både under og etter studiet jobbet mye med å fornye og utvikle kroppsøvingsfaget ut fra gjeldene læreplan, både på egen skole, samt i regionen ellers gjennom fagnettverket. På fritiden er jeg fotballtrener for et ungt og lovende jentelag, samt gruppetimeinstruktør på et treningssenter.

Kroppsøvingsfaget bør være et fag alle elever skal glede seg til, der bevegelsesglede, kroppslig læring, mestring, trivsel i lag med andre samt opplevelser ute i naturen skal være kroppsøvingsfagets identitet. Det er derfor særdeles viktig å få med alle elever inn i det fellesskapet som undervisningen skjer i. Vi må derfor få bort fokuset på fysiske ferdigheter og testing, i tillegg til at skolene må ha kompetente kroppsøvingslærere som klarer å utvikle og tilrettelegge for gode, inkluderende undervisningsmetoder.

En av mine visjoner med kroppsøvingsfaget er at elevene skal avslutte hver eneste kroppsøvingsøkt med en følelse av å ha hatt det kjekt, lært noe nytt og har mestret noe. Et overordnet mål med kroppsøvingsfaget å gi barn og unge et positivt forhold til fysisk aktivitet, som de kan ta med resten av livet. Gjennom fagnettverket ønsker jeg å bidra i arbeidet med å styrke statusen kroppsøvingsfaget har i skolen.

Har du spørsmål eller innspill til fagnettverket i kroppsøving?

Du kan skrive inn ditt spørsmål/innspill her

 

Formålet med fagnettverket er at det skal bidra til:

  • at profesjonen blir bedre rustet til å delta i profesjonsfaglige diskusjoner og utviklingsarbeid knyttet til undervisningsfag.
  • å styrke Utdanningsforbundets argumentasjon i saker som handler om enkeltfag.
  • å starte og holde ved like faglige diskusjoner blant forbundets medlemmer.
  • at forbundet kan møte medlemmenes fagidentitet.

Hele mandatet kan du lese her: Mandat for Utdanningsforbundets fagnettverk

Les også: Spørsmål og svar om fagnettverk