Modulstrukturerte læreplaner i voksenopplæringen

Generelt

Utdanningsforbundet mener voksne skal ha rett til et opplæringstilbud som er tilpasset deres behov, forutsetninger og livssituasjon og har støttet forslag om modulisering av voksenopplæringen i tidligere høringssvar. En viktig forutsetning er at opplæringen organiseres på en måte som ivaretar helhet og faglig utvikling og ikke bidrar til et redusert tilbud og lavere sluttkompetanse. Modulstrukturering av voksenopplæringen må ikke oppfattes som en snarvei til fullført grunnskoleopplæring eller fagbrev. Dette er viktig for at voksenopplæringen fortsatt skal ha legitimitet og anerkjennelse både i utdanningssystemet og i arbeidslivet og at den enkelte får innfridd sine rettigheter.

De modulstrukturerte læreplanene skal ha samme struktur som læreplanene i LK20. Overordnet del i LK20 skal gjelde for opplæringen så langt det passer for voksne. Læreplanene skal legge til rette for dybdelæring. Utdanningsforbundet ser en fare for at modulisering kan føre til en fragmentering av fagene, og at dette kan få uheldige konsekvenser for sammenhengen i fag og mulighet til dybdelæring. Dette må følges nøye opp i det videre arbeidet.

Utdanningsforbundet mener at modulstruktureringen av læreplanene må følges opp med grundige evalueringer og følgeforskning.

Les mer: vårt høringssvar (pdf, 183 kB)