Flere underviser uten lærerutdanning
Det er blitt flere lærere. Likevel øker andelen som underviser uten lærerutdanning, ifølge de nye GSI-tallene. – Utrolig viktig at vi nå får en innskjerping av lovverket, sier Steffen Handal.
Publisert 15.12.2023
På denne siden finner du alle artiklene som omhandler kompetansekrav.
Det er blitt flere lærere. Likevel øker andelen som underviser uten lærerutdanning, ifølge de nye GSI-tallene. – Utrolig viktig at vi nå får en innskjerping av lovverket, sier Steffen Handal.
Publisert 15.12.2023
– Dette er en stor seier, sier Steffen Handal om at regjeringen nå foreslår å lovfeste krav om lærerutdanning.
Publisert 07.11.2023
Fylkesleder Thore Johan Nærbøe har i et innlegg i avisen beskrevet viktigheten av å prioritere de minste: Hele innlegget kan leses her på våre nettsider.
Publisert 28.08.2023
Regjeringen vil lovfeste at alle som ansettes som lærere skal ha lærerutdanning. – Dette vil gi norske elever en bedre skole, sier leder i Utdanningsforbundet Steffen Handal.
Publisert 21.08.2023
– Jeg er veldig glad for at Utdannings- og forskningskomiteen så tydelig gir regjeringen i oppdrag å komme tilbake med konkrete forslag på de to viktigste områdene som manglet i forslaget til ny opplæringslov, sier Steffen Handal, leder i Utdanningsforbundet.
Publisert 24.05.2023
I mars la regjeringen fram Utsynsmeldingen, som omhandler kompetansebehovet i Norge. Hva inneholder meldingen, og hva er Utdanningsforbundets syn på regjeringens mål?
Det er dramatisk for elevene hvis opplæringsloven ikke lovfester deres rett til å bli undervist av en kvalifisert lærer og heller ikke slår fast at læreren skal ha det faglige ansvaret for opplæringen. Det understreket Utdanningsforbundet-leder Steffen Handal under høringen om den nye opplæringsloven på Stortinget torsdag.
Publisert 21.04.2023
Tillitsvalde frå vaksenopplæringa møttes for å dele erfaringar og få opplæring i rolla som ATV. Det var også nokre hovudtillitsvalde som deltok, og her var det mykje læring frå sektoren.
Publisert 02.02.2023
Har de ansatte innen støttesystemene tilstrekkelig med ressurser i sitt arbeid?
Fredag offentligjorde Utdanningsdirektoratet (Udir) tallene fra Grunnskolens informasjonssystem. Mange av funnene er positive, men fortsatt er det mangler.
Publisert 19.12.2022