Gratis konferanse om vurdering i videregående

Vi ser nærmere på vurderingspraksisen både i studieforberedende og yrkesfag, og inviterer lærere, ledere og andre som er opptatt av videregående opplæring til en gratis dagskonferanse 14. september. Meld deg på i dag!

– En av sakene vi har fått mange henvendelser om fra lærere i videregående er vurdering. Da er det naturlig at vi setter det på dagsordenen i den første konferansen Utdanningsforbundet arrangerer som retter seg spesielt mot lærere og ledere i videregående, både på studieforberedende og på yrkesfagene, sier Thom Jambak, sentralstyremedlem og leder av kontaktforum videregående.

Se hele programmet og meld deg på

Satsing på lærere i vgo

Han forteller at Utdanningsforbundet i denne landsmøteperioden har satset spesielt på lærere og ledere i videregående skole. Derfor arrangerer vi en konferanse om videregående skole denne høsten.

– Vi som underviser i videregående skole har de beste dagene på jobben når vi får elevene til å glemme seg selv en liten stund og bli i ett med faget. Vi brenner for å formidle fagene våre og er dypt dedikerte til oppdraget vårt. Det faglige engasjementet lever vi ut gjennom relasjonen til elevene. Men hvordan kan vi få dette til samtidig som vi skal og må vurdere elevene våre? Spør Jambak.

Møt både forskere og praktikere

På konferansen skal vi altså se nærmere på vurderingspraksisen, og har fått med oss et stjernelag av teoretikere og praktikere. Vi møter forskere som har gransket videregående skoles vurderingspraksis, skoleledere som har ledet endringer i vurderingspraksis, og ikke minst lærere fra fire videregående skoler som har endret sin vurderingspraksis på forskjellig vis.

Både utforskende undervisning i matematikk, karakterfri underveisvurdering og standpunktvurdering er sentrale temaer på konferansen.

Det blir parallellsesjoner for både studieforberedende og yrkesfag. Alle deltakerne på konferansen er også velkomne til å delta på kveldsseminar samme dag der temaet er «Er karakterene i ferd med å bli ubrukelige?».

Se hele programmet og meld deg på

Avbildet: Thom Jambak