Hopp til innhold
Bli medlemLogg inn
  • Forsikring og medlemsfordeler
    Forsikring og medlemsfordeler
    • Alle forsikringer
    • Alle medlemsfordeler
  • Vår politikk
    Vår politikk
    • Valg 2023: Bare lærere er lærere
    • Utdanningsforbundet mener
    • Publikasjoner
    • Strategier
    • Høringer
    • Tema: Lærermangelen i skolen
    • Tema: Flere barnehagelærere
    • Privatisering og kommersialisering
    • Kampanjer
  • Lønn og arbeidsvilkår
    Lønn og arbeidsvilkår
    • Lønnsoppgjøret
    • Tariffavtaler
    • Lønnskalkulator
    • Pensjon
    • Arbeidsmiljø
    • Spørsmål og svar
  • Tillitsvalgt+
    Tillitsvalgt+
    • Tillitsvalgtverktøyet
    • Kursadministrasjon KAV
    • Tillitsvalgtopplæringen
    • Tillitsvalgt på arbeidsplass
    • Tillitsvalgt i lokallag
    • Tillitsvalgt i fylkeslag
    • For alle tillitsvalgte
    • Lyst til å bli tillitsvald?
  • Kontakt oss
  • Om medlemskapet
    Om medlemskapet
    • Bli medlem
    • Pris og betingelser
    • Hvorfor være medlem
    • Kontakt oss
    • Utmelding
  • Om oss
    Om oss
    • Landsmøtet 2023
    • Kontakt oss
    • Ledelsen
    • Slik er vi bygget opp
    • Vedtekter, retningslinjer og rutiner
    • Om nettstedet
    • For arbeidsgivere
    • Ledige stillinger
    • Internasjonalt
    • Utdanningsforbundets rolle
    • Union of Education Norway
    • Tildelinger
    • Designmanualen
    • Utdanningsforbundets historie
  • Kurs og konferanser
    Kurs og konferanser
    • Kurskalender
    • Spesialistutdanning i pedagogisk-psykologisk rådgivning
    • Opptak av kurs
    • Tillitsvalgtopplæringen (TVO)
  • Lærerhverdagen
    Lærerhverdagen
    • Fagfornyelsen
    • Profesjonsetikk
    • Hva er god utdanning?
    • Podkasten Lærerrommet
    • Slik blir du lærar
    • Klima og bærekraftig utvikling
    • Ny som lærer
    • Materiell og brosjyrer
    • Fagnettverk i norsk, naturfag og kroppsøving
  • Fylkes- og lokallag
    Fylkes- og lokallag
    • Agder
    • Innlandet
    • Møre og Romsdal
    • Nordland
    • Oslo
    • Rogaland
    • Troms og Finnmark
    • Trøndelag
    • Vestfold og Telemark
    • Vestland
    • Viken
  • Nyheter
  • Medlemsgrupper
    Medlemsgrupper
    • Barnehage
    • Rådgjeving og karriererettleiing
    • Grunnskole
    • Videregående opplæring
    • Universitet og høgskole
    • Faglig og administrativt støttesystem
    • Ledelse
    • Voksenopplæring
    • Student
    • Pensjonist

Medlem?

Logg inn
for å få tilgang til Min side, der du kan sjekke og endre blant annet dine forsikringer og abonnement. Du kan også laste ned reisebevis. Under Aktuelt får du også innhold tilpasset deg og dine interesser.
Bli medlem
  • Startside
  • Vurdering

Vurdering

Nærbilde av Steffen Handal. Han har på seg dressjakke og skjorte og ser alvorlig ut.

Sensormangel: – Beordring og fjerning av godtgjøring vil svekke eksamen

Over hele landet blir det meldt om mangel på frivillige sensorer til vårens eksamen. Nå blir kommuner oppfordret til å beordre lærere til å gjøre jobben – uten godtgjøring. Det får Steffen Handal til å reagere kraftig.

Publisert 10.03.2023

on. 08. feb. 2023 kl. 18:00 - 20:00

20 år med PISA, Nasjonale prøver og elevundersøkelser. Har skolen blitt bedre?

Frist: 08.02.2023

Norge har siden 2004 hatt et nasjonalt kvalitetsvurderingssystem med kartleggingsprøver, nasjonale prøver, internasjonale undersøkelser og ulike former for datakilder og verktøy. Hva har summen av alle prøvene, verktøyene og analysene gjort med skolen? Og hvor går veien videre?

Studenter i en forelesningssal. Foto.

Grunnlag for ny universitets- og høyskolelov

Utdanningsforbundet støtter arbeidet med å forenkle og tydeliggjøre lovverket. Vi er glade for at alle partnere i sektoren er involvert i dette arbeidet.

Viken
Elever i eksamenssituasjon. Foto

Kan det bli en fagfornyelse uten vurderingsfornyelse?

Kan man snakke om en reell fagfornyelse så lenge sluttvurderingen ikke har gjennomgått vesentlige endringer? Eller risikerer vi at eksamen blir førende for opplæringen i stedet for å være basert på opplæringen?

Publisert 07.03.2022

Terje Skyvulstad, 1. nestleder i Utdanningsforbundet

- Ikke et godt system for å vurdere kvalitet

Konkurranse mellom elever, klasser, skoler og kommuner er neppe det som fremmer et likeverdig og godt skoletilbud til alle.

Publisert 04.02.2022

Ullern videregående skole, allmennfaglig / studieforberedende, samarbeid, sittegruppe / fellesareal med elever, tatt 13.12.17.

Forståelse for avlysning av eksamen

– Det finnes ingen gode løsninger i den situasjonen vi er i. Etter tre år med pandemiskole, og med den usikre smittesituasjonen, har vi forståelse for at det sikreste vil være å avlyse eksamen. Men eksamen er viktig, og Utdanningsforbundet ber regjeringen vurdere om det er forsvarlig å gjennomføre deler av eksamen, sier Steffen Handal.

Oppdatert 14.02.2022

to. 21. april 2022 kl. 14:00 - 16:00

Helhetlig vurderingspraksis i skolen

Fagfornyelsen og vurderingsforskriften stiller nye krav og forventninger til skolenes arbeid med vurdering. Viktige stikkord er lærelyst, kompetanseorientering og vurdering som prosess. Dette digitale kurset gir støtte til hvordan vi jobbe praktisk for å oppfylle disse føringene.

En gymsal som viser videregående elever som tar eksamen. De sitter på rekke og rad med ryggen vendt mot kamerat. På pultene står det PCer og oppslåtte bøker.

Urovekkende endringer i eksamen

Nye læreplaner betyr nye eksamensoppgaver. Nå fryktes det at endringene går i gal retning.

Publisert 16.11.2021

Sentralstyremedlem Thom Jambak.

Snur om ny matteeksamen

Utdanningsdirektoratet trekker forslag om ny eksamensform i matematikk etter kritikk fra lærerne. – Svært gledelig at de lytter til oss, sier sentralstyremedlem Thom Jambak.

Publisert 11.08.2021

En voksen person peker på en skjerm for en elev som klær seg i hodet. Foto.

Vurdering i skolen

Lærere benytter et bredt spekter av metoder i vurderingsarbeidet. De er opptatt av variasjon, slik at elevene får mulighet til å vise hva de kan gjennom vurderingssituasjoner de mestrer. Det viser en kartlegging Rambøll har gjennomført på oppdrag for Utdanningsforbundet.

Rapport 2020

…
Kontakt

Sentralbord: 24 14 20 00
Sentralbordet er betjent: 08:00 - 15:45
E-post: post@utdanningsforbundet.no

Postadresse

Postboks 9191 Grønland
0134 Oslo

Org. nr. 884026172
Org. nr. til fylkeslagene

Besøksadresse

Hausmanns gate 17, 0182 Oslo
Åpningstider for resepsjonen: 08:00 - 15:30
Se kart til Utdanningsforbundet

Lærernes hus

Utdanningsforbundets konferansesenter
Osterhaus gate 4A
Se kart til Lærernes hus

Presse

Pressekontakter og pressebilder

Følg oss Facebook, Twitter, Instagram og LinkedIn
  • Utdanningsforbundet
  • Nettredaktør: Stian Skaar
  • Personvernerklæring
Dato: 27.03.2023 11:18
Server: 075