Ønsker om og forutsetninger for å undervise på 1.–4. trinn – resultater fra medlemsundersøkelse
Statistisk sentralbyrå har i sine framskrivninger vist at det i tiden framover vil bli mangel på kvalifiserte lærere som underviser på 1.–4. trinn. Utdanningsforbundet har kartlagt barnehagelærere og læreres interesse for å undervise på et annet nivå i utdanningsløpet generelt, og på 1.–4. trinn spesielt.
Rapport 2 / 2019
Lokal lønn i Oslo kommune – ledere og ansattes vurdering av prosess og virkning
Hvordan opplevde ansatte i Oslo kommune de lokale lønnsforhandlingene som ble gjennomført høsten 2018?
Rapport 1 / 2019
Undersøkelse om lokale lønnstillegg i barnehage og skole
Hvordan opplever lærere og ledere i barnehage og skole bruken av lokale, individuelle lønnstillegg, og hvilke konsekvenser har en slik bruk?
Rapport 2018
Kartlegging av faktiske gruppestørrelser i barnehagen
I dette faktaarket presenteres noen av hovedfunnene fra en kartlegging foretatt av Rambøll.
Faktaark 8 / 2018
Faktiske gruppestørrelser i barnehagen, grunnskolen og videregående opplæring
Formålet med undersøkelsen fra Rambøll har vært å kartlegge faktiske størrelser på barnegruppene i barnehagen og den faktiske fordelingen av elever og lærere i undervisningssituasjoner i grunnskolen og videregående opplæring.
Rapport 2018
Bemanningsnorm og skjerpet pedagognorm i barnehagene
Utdanningsforbundet har arbeidet målrettet over mange år for en pedagog- og grunnbemanningsnorm i barnehagene. Fra august 2017 ble pedagognormen skjerpet og fra august 2018 har vi fått lovfestet en grunnbemanningsnorm.
Hefte / veileder 5 / 2018
Evaluering av lærerprofesjonens etiske råd – hovedfunn og anbefalinger
På Utdanningsforbundets landsmøte i 2015 ble det vedtatt å opprette Lærerprofesjonens etiske råd. Landsmøtet 2015 vedtok også at rådet skulle evalueres før landsmøtet i 2019. Evalueringen har blitt gjennomført av Senter for profesjonsstudier (SPS) ved OsloMet. Dette faktaarket presenterer hovedfunnene og anbefalingene i evalueringen.
Faktaark 7 / 2018
Tidlig innsats i utdanningspolitikken – motiver, mål og motsetninger
Tidlig innsats er et begrep som har hatt stor innvirkning på det utdanningspolitiske ordskiftet de siste 10–15 årene. Samtidig viser forskningen på tidlig innsats at fenomenet fremstår som uklart.
Temanotat 2 / 2018
Flere barn på blokka – et FoU-prosjekt om vurdering av barnehagebarns trivsel og utvikling
Vurdering i barnehagen er et tema som det har vært lite forsket på i Norge. Høsten 2015 tok Utdanningsforbundet initiativ til et forskning- og utviklingsprosjekt om vurdering av barnehagebarns trivsel og utvikling.
Faktaark 6 / 2018
Flere barn på blokka
Å avsette tid til å systematisere vurderingsarbeidet, bidrar til at flere barn blir sett. Det viser resultatene fra et forsknings- og utviklingsprosjekt gjennomført i to barnehager.
Rapport 2017
Spesialpedagogisk hjelp før opplæringspliktig alder
Inkludering er et grunnleggende prinsipp i norsk utdanning. Alle barn og unge skal ha et inkluderende og likeverdig opplæringstilbud.
Faktaark 11 / 2017
Evaluering av veiledningsordningen for nyutdannede lærere og barnehagelærere
Konsulentselskapet Rambøll har på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet gjennomført en evaluering av veiledningsordningen for nyutdannede lærere i barnehage og skole. Vi gir her en presentasjon av hovedfunnene fra evalueringen.
Faktaark 5 / 2017