Ny opptrapping i barnehagestreiken

Utdanningsforbundet trapper opp streiken i PBL-barnehagene. Samtidig opplever vi betydelig medlemsvekst og stor støtte til streiken.

Utdanningsforbundet er for tiden i streik i PBL-barnehagene. Nærmere 1200 barnehagelærere er i streik fra torsdag denne uken, og i dag varsler vi at om lag 100 nye medlemmer går ut i streik fra mandag 31. oktober.

– Det er stor streikevilje, og barnehagelærerne i PBL-barnehagene er misfornøyde med ikke å få tilsvarende pensjonsavtale som er vanlig i andre barnehager.

– Det er stort sett nye medlemmer som tas ut og som jobber i barnehager hvor vi allerede er i streik. Grunnen til at vi gjør det slik, er at vi har fått mange nye medlemmer i forbindelse med streiken. Nesten 300 ansatte i PBL-området har meldt seg inn den siste tiden. Flere av disse jobber i barnehager hvor det streikes, og da er det naturlig at de også tas ut, sier Steffen Handal.

I tillegg tas det ut en ny barnehage i Bergen, Espira Ulsetskogen barnehage.

Utdanningsforbundets leder opplever stor støtte til streiken og forståelse for kravene, både internt og eksternt.

– Barnehagelærerne har en knalltøff jobb, men de er på ingen måte lønnsledende. Da bør de i alle fall få en anstendig pensjon når de går av.

– Vi merker at mange av våre medlemmer i PBL nå er opptatt av hva de sitter igjen med den dagen de gir seg i jobben, og forventer en bedre pensjon enn de i dag tilbys. At de i tillegg får mye støtte fra foresatte som har barn i PBL-barnehagene er også svært gledelig, og understreker at dette er et krav mange synes er rimelig, sier Handal.

Sitert

Avbildet: Steffen Handal
Steffen Handal

leder av Utdanningsforbundet