Barnehagestreiken: Partene mekler på nytt

Partene i streiken møtes i dag til tvungen mekling. Dette blir den tredje meklingen etter at man ikke kom til enighet i årets lønnsoppgjør for private barnehager i PBL. Konflikten handler i stor grad om pensjon.

(Oppdatert rett før midnatt tirsdag 15. november - Meklingen pågår fortsatt og fortsetter utover natten)

I en streik er det alltid tvungen mekling tretti dager etter at streiken er iverksatt.

Forhandlingsleder for Utdanningsforbundet, Terje Skyvulstad, er forsiktig optimist før dagens mekling.

– Vi går til meklingen med ønske om å avslutte streiken. Den har vært lang og konsekvensene kjennes av mange – både foreldre, barn og ansatte. Men vi kan ikke gå med på at de som jobber i PBL-barnehager skal ha dårligere pensjon enn ansatte i kommunale og andre private barnehager.

Totalt er 3600 medlemmer i 18 kommuner og 291 barnehager fra Utdanningsforbundet, Fagforbundet og Delta i streik i private barnehager i PBL. Streiken startet 17. oktober og er nå inne i sin femte uke.

Sitert

Avbildet: Terje  Skyvulstad
Terje Skyvulstad

1. nestleder